Andra bloggar om: resa, flyga, australien, rom, sterling
---
Det var tjugo år sedan jag reste - flög - sist. Då reste jag till Australien. Har för mig att bolaget hette JAT, eller nåt i den stilen. Det var Jugoslaviens SAS kanske. Då, precis som nu, resonerade jag enligt metoden: billigast är bäst.
Resan tog flera dagar. Jag tror vi mellanlandade vid varenda mjölkpall på kartan. Det var Malaysia, Jugoslavien och Saudi-Arabien och möjligen några fler ställen. Halvvägs tappades våra pass bort på nån pass-station och vi försvann ur rullorna.
Ja det var ett milt kaos över det hela, men åtminstone kom vi fram. Nu om några veckor ska jag resa igen, till Rom. Naturligtvis flyger jag med bolaget Sterling.
25 kommentarer:
Det var bra att folk blivit modiga att gå ur ett transportmedel som annars är säkert. Men om AC är ur funktion, då undrar man ju om hur blir temp.på 11000 m höjd? -53 gr?
Jag hade valt att gå av där i Nice, jag med. Anars är Sterling OK. Vi har flugit Sterling Sthlm-Malaga vje år, utan probl.
Men MD-80 serien börjar bli lite väl gamla nu. När åkte ni en buss/bil som är 25 år el äldre?
björn: Hoppas jag slipper flyga med en MD-80.
Jag flyger ofta med Sterling mellan Malmö och Stockholm. Tycker att de sköter sig himla bra. MD-80 är förvisso gamla plan, men man kan inte på långa vägar göra jämförelsen med bussar och bilar. Om våra bilar fick samma underhåll som flygplan skulle vi gott och väl kunna ha 30-40-åriga fordon i pålitlig trafik. Jag vill nog mena att var och varannan 5-årig bil skulle får körförbud på platsen om den utsattes för samma granskning som ett trafikflygplan.
MD-80 är vad den klassiska Douglas DC9 blev efter sammanslagningen med Boeing. Rötterna finns i tidigt 60-tal i likhet med En Viss Stationsvakt, alltså.
Dessutom vill jag minnas att Sterling kallades 'Störtling Always' av elaka tungor efter ett par olyckor när de var nya på plan(!)
Vilken flygplats i Rom blir det, förresten?
Ta med lyckoamulett, gaffatejp och plastic padding...
j: Det låter betryggande.
pf: Minns inte vilken flygplats. leonardo nånting kanske.
maria. Gaffa ingår ALLTID i min utrustning.
*skrattar*
Nihon: ALLA borde ha Gaffa med sig jämt och ständigt. Många liv kunde räddas.
Apropå artikeln: "Spendera natten"? Man spenderar pengar. Tid *tillbringar* man. Fast kanske inte så länge till...
Jogn: NE ger dig såklart rätt, men säkert inte länge till, som sagt.
Satt själv på detta plan och efter 2 försök att taxa ut i olidlig värme (mer en 40 grader och syrebrist) höll jag på att tuppa av. Informationen från mycket stressad personal var bristfällig och felande T.ex. första förklaringen var att planet puttats ner i en grop av dragbilen. Att aircondition endast fungerar med planets motorer igång, varför är det inte varmt i andra plan vid boarding? Planet gick inte att starta, piloten förklarade att flygplatspersonalen inte hade skickat fram rätt starter till planet mm. En kollega till mig fick svar av kapten att han kände till att bakdörren glappa, detta efter att motorljudet trängde in i kabinen efter stöten från "gropen". Allt detta samantaget gjorde att folk fick panik av förståliga skäl.
Det var fler än 35 passagerare som klev av 50+ skulle jag tro.
Anonym: På mig låter det som: Pengarna tillbaka!
Jag var med en gruppresa som anordnats av en större svensk bank. Tror att detta kostade banken 200-300 tusen extra. Dom kommer nog sätta in några jusrister på detta.
anonym: hoppas det löser sig.
Ja, ja, gnäll, gnäll.
Dom som åkte med kom ju hem helskinnad eller .....?
Det är säkert att flyga, man kommer alltid ned. # leende #
Swefinn: Ja ner kommer man ju alltid. :-D
Skickade en fråga till Flygtorget och fick detta svar ang "bäst före"
De flesta trafikflygplan har ingen ålder i tid, utan ett tekniskt liv baserat på hur flygplanet används. Den viktigaste parametern är antalet flygningar. För t ex Saab 340 är den beräknade limiten 90000 flygningar, och just nu har de "äldsta" planen ungefär hälften av den limiten. Vissa populära plan som t ex Fokker F28 fick sin limit utökad då det var flera operatörer som ville utnyttja planet över den ursprungliga gränsen. Tillverkaren gjorde då en studie och myndigheten godkände en livstidsförlängning, baserat på all den underhållsstatistik som fanns, främst vad gäller strukturens åldrande.
Summa sumarum, välbyggda flygplan kan flyga mycket mycket länge !!
Björn C: Tack för infon. Intressant. Intressant blogg du har förresten. ,-)
Min erfarenhet av Sterling är att de blivit klart sämre på senare år. Förr var det nya plan nu är det många som är äldre. Fick själv i maj pröva på ett äldre plan som gick sönder. Rökutveckling i kabinen och nödutrymning. Ett annat äldre plan startade redan 12 timmar senare - men då fick vi som generös ersättning en matkupong till ett ställe som tyvärr bara serverade mackor. Är detta priset vi får betala för billiga biljetter så kanske det är dags att tänka om och välja ett annat bolag.
christer: Min budget tvingar mig till det billigaste, så jag får lov att stå ut.
Jag åkte Sterling till och från Rom och det var inte nåt gammalt plan, och landningen på vägarna kändes knappast. Snygga helt enkelt.
Däremot skulle jag ha gått av planet om det verkar ruffigt och man sitter instängd i sån hetta med smällar i skrovet osv.
Har åkt Sterling till Aten och Berlin, utan problem och det här måste ha varit ett undandtag. Tror bolag ska akta sig noga att öka kapaciteten genom att hyra in plan från underleverantörer... det kan spoliera ryktet totalt.
Men ett tips är: Ät nåt gott innan. Maten/mackorna som serveras är ett skämt i dubbel bemärkelse. Fick en macka som hade sista förbrukningsdatum om 2 timmar. Mackan hade åkt fram och tillbaka och in och ut på vagnen i 4-5 dygn. Men jag fick pengarna tillbaka efter en tugga.
Ursäkta, vi landade inte på "vägarna".. :), eh, utan menar att landningarna var otroligt snygga, båda vägarna.
cm: Tack för tipset. Jag tar med mig några bananer.
Jag åkte själv med sterling till Rom. Det gick hur bra som helst. Har inget alls att klaga på faktiskt.
samuel: Du överlevda uppenbarligen, och då får man vara nöjd.
Skicka en kommentar