tisdag, oktober 23, 2007

Nära ögat

Andra bloggar om: , ,
---
För att få komma med i en symfoniorkester måste man provspela. Många känner sig kallade. Få blir utvalda. De som sitter jury ska inte kunna se vilka som provspelar. Den klassiska musikvärlden är så pass liten att man känner igen varandra. Så för att oegentligheter inte ska uppstå är jury och provspelare separerade medelst en tunn skärmvägg. Och de går in genom olika dörrar.

Innan provspelningarna börjar går inspicienten runt och sätter upp lappar på dörrarna. Den här satte han upp på den dörr juryn skulle använda.

Det står:

Nära ögat, kom jag att tänka på idag när jag betraktade lappen. Han var bara ett par särskrivningar från att kvinnodiskriminera.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också lemmar, även om inte just den du kanske tänker på.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Du vet vad jag menade. ;-)

Anonym sa...

Jag hörde någonstans att sedan man började göra sådana där anonyma provspelningar har världens orkestrar fyllts med allt fler kvinnliga musiker. (Antar att de också är utan armar och ben.)

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Du kanske har rätt, för på mitt jobb verkar det vara minst fifty fifty.