söndag, november 04, 2007

Det luktar naturligt skådespeleri

Andra bloggar om: , ,
---
Sedär! Efter att ha sett "Isprinsessan" trodde jag att hyfsat naturligt skådespeleri var ett passerat kapitel för SVT. Men nu såg jag första delen av "Levande föda" och fick till min glädje bli glatt överraskad. Man kan tydligen om man vill ändå.

En annan sak överraskade mig också, och det var att en tjej pruttade. Jag tror faktiskt att det är första gången jag har sett (eller snarare hört) det på tv.



Fast det kanske var golvet som knakade, eller soffan som lät. I så fall ber jag om ursäkt.

12 kommentarer:

Unknown sa...

Mythbusters har så klart undersökt saken: http://youtube.com/watch?v=RHcDP_Yew-g

Anonym sa...

Hos oss är det alltid soffan som låter.

Iallafall när jag fiser.

stationsvakt@gmail.com sa...

Johan: Tack. Jag hade inte sett det avsnittet.

sandra: Alla fina flickor borde ha en soffa till hands.

Maria sa...

Levande föda fick mig faktiskt rädd... på riktigt... och då är jag en gammal hederlig skräckfilmsfanatiker i botten!

Plastfarfar sa...

Visst är det en riktig fjärt. Men den är pålagd efteråt på ett lite oskickligt vis. Fel rumsklang, nivå och lite snett i tiden.

stationsvakt@gmail.com sa...

Maria: Mig med. Jag är ganska lättskrämd när det kommer till just den här typen av grejor. Jag har bara sett första avsnittet och jag är imponerad än så länge.

pf: I vilket fall som helst var det ett kul grepp.

Maria sa...

Har alla avsnitt redan visats? Jag kom in mitt i avsnittet i gårkväll och det kändes som om det var sista delen...?

stationsvakt@gmail.com sa...

Maria: Ja, serien verkar vara avklarad. Första delen verkar de ha problem med att lägga ut på hemsidan, så den fick jag plocka hem som torrent . Del två och tre finns här.

Maria sa...

Aaah, guuud vad trevligt... då ska jag titta på hela lilla otäcka miniserien... och Andra avenyn kan man titta på en miljard gånger också - om man nu önskar det!

stationsvakt@gmail.com sa...

Maria: Om du ursäktar så hoppar jag över Andra avenyn.

Ozjeppe sa...

Med facit i hand (hela serien genomtittad) tycker jag detta är ett riktigt OK försök till svensk skräckis. Miljövalet och det grådaskiga fotot är grymt effektivt plus bra (och inte fotomodeller) skådisar med, som du säger, naturlig leverans. Storyn & manuset inte illa heller, om än med vissa förklaringsbrister...

Otäckast är inte själva varelse-uppenbarelsen utan campingägar-paret och deras "adept" Daniel... Vilka riktigt läskiga typer- rakt ur Motorsågsmassakern!

stationsvakt@gmail.com sa...

Oz: Helt klart godkänd. Stämningen var riktigt lyckad. Fast om jag hade fått bestämma hade man kunnat skippa monstret på slutet. Egentligen borde de skippa det och klippa ner serien till en långfilm.