måndag, november 05, 2007

Läget just nu

Andra bloggar om: , ,
---
Så här ser läget ut just nu på boendefronten:

Bostadsrätt: "Bostadspriserna faller".
Hyresrätt: "Dyrare för hyresgäster".

I min egen lilla inkrökta värld förstod jag det som så här: Många röstade höger för att de tyckte deras köpta boende beskattades för hårt. Högern vann, och som jag förstår saken så blir det nu dyrare att bo i hyresrätt.

Men jag ska erkänna att jag inte är särskilt insatt i alla sammanhang; det är ju inte säkert att det är högerns fel att det är så här, utan det kan vara andra faktorer. Och egentligen spelar det ingen roll, eftersom jag bara är intresserad av min egen hyra, och skiter i allt annat än att den borde vara lägre.

I en av artiklarna jag länkade till ovan sade en Henrik Tufvesson, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna Stockholm:
Valet står mellan att bo utan risk i hyresrätt med full service och då betala lite mer – eller att riskera egna pengar, och därmed bo lite billigare.

Det låter ju vettigt vid en första anblick. Men det där med hyresrätt och full service - njä... Så jäkla full är inte servicen, och inte så trevlig heller. Till exempel betalar jag 33 spänn extra på hyran i månaden för ett rostigt, fult badrumsskåp som hyresgästen innan mig lät installera. I slutänden kommer detta skåp att ha kostat hur mycket som helst. Hade jag köpt det på nån byggmarknad hade det kostat ett par tre hundra. En som bor i bostadsrätt hade skaffat skåpet - ett mycket bättre, dessutom -på byggmarknaden, och därigenom höjt värdet på lägenheten.

När jag var yngre har jag för mig att hyresrätter fick sig en genomkörare med några års intervall. Nåt år nya tapeter. Nåt år nytt golv. Och så vidare. Ny tycks intervallen vara allt längre; i själva verket läggs all förbättring på hyran - och därtill dyrare än vad en bostadsrättsinnehavare hade fixat själv. Och allt jag gör och fixar själv måste återställas innan jag flyttar.

Fan vad jag skriver långt. Egentligen vill jag bara säga att jag tänker i samma banor som de som röstade höger. Det parti som vill göra det billigare att bo i den uppenbart mindre gynnsamma - för ens ekonomi - boendeformen, tänker jag luta åt när det blir val.

Inga kommentarer: