söndag, december 09, 2007

300

Vi var bara 300 som marscherade för klimatet. I Salem var det 700 - och då snackar jag bara om vänstersidan. Hur många det var på högersidan vet jag inte - kanske lika många. Naturligtvis blev det bråk. Jag kan inte fatta hur de kan tycka att deras frågor är viktigare än miljön, hur viktiga de än må vara.

En av ramsorna som ropades ut i marschen jag gick i gjorde en jämförelse mellan fastighetsskatten och att Bangladesh står under vatten (ja, det rimmade). Jag minns inte exakt hur den gick, men jag tycker att jämförelsen där - en kanske viktig fråga och en jäkligt akut fråga - var träffande.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

9 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Du syns på bild i pappers-Svd. Hur gick den där ramsan och resonemanget bakom den egentligen?

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Gör jag?
Jag minns inte exakt hur den gick. Den var bara en av flera jag hörde. Men själva meningen var ju att frågan om fastighetsskatt är ganska futtig i jämförelse med annat.

Plastfarfar sa...

Sidan 15, med kameran i högsta hugg. Dra en repa till tjorren och tjacka blaskan, så ser du.

Aha. Rätt mycket är futtigt jmf klimatfrågan, tycker jag också. Synd bara att den håller på att politiseras.

Anonym sa...

Å andra sidan kan jag inte se vad gott en skyhög fastighetsskatt skulle göra för klimatet.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Ska strax iväg på långväga mors-besök, och då ska jag snappa en tidning på vägen.

På tal om politiseras så tyckte jag att det var så skönt att det var så mycket "vanligt folk" (att jämföra med hur det brukar vara i såna sammnhang - palestinasjal och svarta kläder)på demonstrationen. Tyvärr började det lik förbannat skrikas: "Krossa kapitalet" vid ett tillfälle. Synd - sånt skrämmer bort människor från frågan.

ullah: Inte jag heller, men det var väl jämförelsen mellan förhållandevis liten fråga och stor, det handlade om

Joakim Andersson sa...

Det går inte att kasta sten på dålig luft.

Kanske det är därför miljöfrågan är ointressant för somliga ...

stationsvakt@gmail.com sa...

joakim: En möjlig förklaring.

Anonym sa...

300!?!?
You are Spartans!

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Yes!