söndag, december 30, 2007

Född i Narnia

Flitiga läsare har väl vid det här laget fattat att jag har nån slags vurm för romerska kejsarnamn, och speciellt för namnet Tiberius. Nerva är ett annat namn jag gillar, och nyss fick jag för mig att kolla upp honom på Wikipedia; det visar sig att han föddes i ... Narnia. Har ni hört på maken? Jag trodde Narnia var ett påhitt.

Nerva, eg. Marcus Cocceius Nerva, blev kejsare som Imperator Nerva Caesar Augustus, född 8 november 30 i Narnia, dog av slaganfall den 22 januari 98, var romersk kejsare från 18 september 96. Hade inga biologiska barn och inga kända fruar.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här har du säkert redan läst, men ändå...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narni

Anonym sa...

Hej! Gott Nytt År!
Du är musikutmanad. Se här
http://www.kristina.knusselbo.com/blog/?p=297

Maria sa...

Gott Nytt MMVIII på tu käre Johnny!

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Galet. Undras om nangijala finns också.

KaK: Ålräddi tejken kär åff. Tack.

maria: Dito, dito. :-)