torsdag, december 06, 2007

Heter hon Picasso?

"Folket tror på Picasso", står det i Aftonbladet. Det handlar om programmet IDOL, som jag inte har följt, och sångerskan Marie Picasso.



Varför heter hon Picasso? Är hon döpt till det? Har hon tagit namnet Picasso på riktigt och legalt sätt?

Jag gör jämförelsen med Nikita Joakim Fouganthine. Ja, Åmselemördaren Juha heter ju faktiskt så. Ändå, trots att Nikita är hans legala namn, så fortsätter tidningarna att kalla honom för Juha. Om Marie Picasso bara kallar sig för detta gamla konstnärsnamn - varför envisas tidningarna då med att "bjuda" henne på det.

Ja, jag bara undrar lite sådär i största allmänhet. Försåvitt jag vet kanske hennes "äkta" namn är Picasso - men jag tvivlar. Antagligen är det ett artistnamn.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

29 kommentarer:

cjl sa...

Hon heter egentligen Pettersson..

Anonym sa...

Hon tycker väl inte att hennes eget namn är så "hett" så hon har bytt.

Jag hörde att hon påstår att det är hennes familjenamn eller nåt sånt, HA, säger jag, för då är de lögn. Vi som bor och är uppväxta med henne VET att det INTE är ett familjenamn.

Men, ja vette fan om Marie PETTERSON hade vart så nice direkt....

dnkn sa...

Jag har hört att det är hennes hunds namn som hon tagit som sitt eget.

Anonym sa...

Är hon en duktig artist åtminstone?

Anonym sa...

Hon ÄR duktig artist och berör. Hon är min vinnare på fredag.

Unknown sa...

Hahahahahaha hund/katt/papegojnamn är underskattade...

Anonym sa...

Hon blev lik Karolina Lassbo på den där bilden.

stationsvakt@gmail.com sa...

cjl: Åh.

shelli: Pettersson är ju superhett :-)

dnkn: Tur att huden inte hette Fido i så fall.

Ullah/Jerry: Själv vet jag inte hur hon låter.

mathias: Jag hade en ökenråtta som hette Sandy. Funtar på att heta Johnny Sandy nu.

movus: Du har fan rätt!

kavian sa...

men får man döpa sig till picasso hur som helst? typ behöver man inte ringa runt alla som heter picasso i landet o fråga om det är okey? och visst om de inte finns någon som heter picasso i sverige kan man väl ändå inte ta namnet bara så där, de skulle typ va som att man kunde ta Bonaparte som efternam bara för att de kanske inte skulle finnas i sverige.

stationsvakt@gmail.com sa...

kavian: Nån borde gå till botten med detta. :-)

Anonym sa...

Frågan är om Picasso - Pablo, alltså - hette det från början, hans dopnamn var väl Pablo Ruiz? Bytte när han flyttade till Paris, tror jag. Men det är nog enklare om man byter namn til nåt helt eget, t ex Nikki Sixx - för honom fanns det liksom ingen tidigare släkt som hette Sixx att bråka med och faderullan...

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: När du kommenterar här så står det "Magnus said". Heter du Said i efternamn? :-D

Anonym sa...

Johnny: Visst, jag är kusin med Edward Saids barn.

Nikita kan f ö vara både pojk- och flicknamn - känner en amerikansk dam som heter så (och hon är inte exilryska, inte heller döpt efter Eltons låt, hon är nämligen 50 fyllda).

Martin Klasch sa...

Jag kommer att tänka på den där roliga leken då man ska skapa sig sitt "porraktörsnamn" genom att kombinera sitt första husdjurs namn med sin mammas flicknamn. Picasso i förnamn kanske inte är så toppen för en tjej men ändå... Picassa kanske.

/ Chico XXX

Anonym sa...

Och spropå Picasso:

"En av de större Picasso som gjorts i Göteborg" säger en sportkommentator om en grov miss av finsk målvakt.

http://www.expressen.se/sport/ishockey/1.958316/har-ar-ahonens-miss

Vad ska man kalla det där baklängesmålet vitryssarna fick in på Tommy Salo då? En El Greco?

Martin Klasch sa...

Victoria Tolstoj är en annan "namnbluff" förresten. Lite märkligt när man väljer kända befintliga släktnamn tycker jag personligen. Picasso låter ju bara konstigt.

John Eje Thelin sa...

"Hon ÄR duktig artist och berör."

Du ljuger.

Bevisen (utöver henens mediokra artisteri); Big Brother, ring in-program. Det är en mediehoras spår, inte en artists.

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: nikita är en film ochså ... en fransk, har jag för mig.

p-e: åhå, är hon också en fejk ... vart är världen på väg.

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: pica pica, kanske är bra. :-)

Magnus Carlbring sa...

pablo picasso hette enligt allkonstverket wikipedia: Pablo (eller Pablito) Diego José Santiago Francisco de Paula Juan Nepomuceno Crispin Crispiniano de los Remedios Cipriano de la Santisima Trinidad Ruiz Blasco y Picasso Lopez

men kallades petterson ibland

vänligen,

embryo picasso

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Hehe - förstår att han kortade.

Anonym sa...

P-E Fronning, viktoria är faktist släkt med Lev Tolstoj som skrev den underbara boken krig och fred:)

Så här står det i national encyklopedin:

Tolstoy, Viktoria

Tolstoy [to´l-], Viktoria, f. Kjellberg 1974, jazzsångerska, dotter till Erik Kjellberg, sonsons dotterdotter till Lev Tolstoj.

haha så hon fejkar inte;)

rigg sa...

shit, jag trodde embryo skojade om Pablo (eller Pablito) Diego José Santiago Francisco de Paula Juan Nepomuceno Crispin Crispiniano de los Remedios Cipriano de la Santisima Trinidad Ruiz Blasco y Picasso Lopez, men det gjorde han inte...

Martin Klasch sa...

Miranda: Tänk, jag hade fel! ;) Hahaha

Leszek Bonikowski sa...

Indiana Jones hette egentligen Henry Jones ju, tog förnamnet efter familjens hund. Så hon är väl som Indiana Jones mån tro?

stationsvakt@gmail.com sa...

Lesz: Möjligen lite snyggare.

Leszek Bonikowski sa...

Vem är snyggare, Johnny? Petterson/Picasso eller Indy?

stationsvakt@gmail.com sa...

lesz: Petterson/Picasso.

Anonym sa...

Hon heter Picasso helt lagligt, hon tog namnet efter sin hund. Dessutom har väl dom flesta sångerskor m.m ett artistnamn? Orka klanka ner :S