onsdag, mars 19, 2008

Sidneybron och Årstabron

Jag satt och småbläddrade på Wikipedia, och såg att idag - fast 1932 - så invigdes Sydney Harbour Bridge. Jag har faktiskt åkt över den, by the way.



Sidneyborna är med all rätta stolta över den. Det är en snygg bro. Har vi någon snygg bro? Tja ... Årstabron, den gamla, den är ganska snygg tycker jag. Det måste ju finnas tusentals broar i Sverige, och en hel massa i Stockholm, men det är just Årstabron jag är bekant med - jag har vistats runtomkring den rätt mycket.



Den är snygg - men förfallen. Säkert inte förfallen på så vis att den kommer att rasa, men ...skruttig. Betraktar man den på närmare håll ser man att den är illa omhändertagen. Dessutom är den klottrad på.

Skulle Sidney stad tillåta sin stolthet att förfalla och bli klottrad på? Jag vet inte, men jag tror inte det. Det handlar trots allt om att vara stolta över något, och att skydda och bevara det. Varför i helvete tar inte vi hand om våra saker? Vi låter dem sunka till sig och klottras ner. Jag fattar bara inte varför.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
(Bägge brobilderna är från Wikipedia)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ett tag sedan du besökte Årstaviken, va?

Reparation pågår, meddelas på detta sätt.

stationsvakt@gmail.com sa...

fröken t: Jag åker över den varje dag. Kanske borde öppna ögonen. Fast en skillnad är att Sidneybron har fast personal som alltid håller den i trim.

Anonym sa...

Öresundsbron är mäktig!

stationsvakt@gmail.com sa...

mikah: Mäktigt lång i alla fall.

rigg sa...

Jag tycker att detta är Sveriges vackraste bro, Högakustenbron. Sveriges längsta hängbro.

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Att den var röd på sidorna var smakfullt.