torsdag, mars 20, 2008

Von i förnamnet?

Vad nu då ... jag läser att Magnus Hedmans och Magdalena Graafs son heter Tristan von Avalon (långt ner på listan). Kan det stämma? Patent & Registreringsverket säger ju klart och tydligt att:

"Du kan heller inte ta ett förnamn som efternamn eller tvärtom. Det är inte möjligt att ta ett dubbelnamn som efternamn och inte heller namn som inleds med af, de, von eller liknande."

Fast kanske gäller andra regler när man döper, än när man byter?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

För det första: Man döper inte barn. Man namnger. Men reglerna är samma då som när man byter. Däremot är det rätt vanligt tror jag att folk skriver in saker som inte finns i papperen. Jag heter exempelvis Pettersson i mellannamn, enligt skattemyndigheten, men stavar med ett t av nån slags tradition...
Vad gäller Hedman/Graaf funderar jag på om de kanske har följt något annat regleverk då barnet är fött utomlands?

stationsvakt@gmail.com sa...

mymlan: Sedär! En slags orättvisa i namngivandet (som är en liten käpphäst för mig). Om man döps (namnges) till .. låt oss säga Klasse af Grenen de la Klättermus von Skogen i låt oss säga kurdistan, och sen blir svensk medborgare - då får man heta å. Men om jag ville byta namn till nåt i den stilen - då går det inte. Orättvisa, helt enkelt.