fredag, mars 21, 2008

Vilken licens bör jag använda?

Jag var inne en sväng på flickr. Det är inte ofta jag är där numera, och jag hade till och med glömt mitt inloggnings-namn. Till slut kom jag på det, och kom in. Här är en bild på en massa glasögon jag har lagt in. Om någon behöver ett par brillor, så hör bara av er, för jag har dem i en låda.

Glasögon på golvet

Nå, jag försökte hitta tillbaks till en trådrulle jag hade lagt upp på flickr, det var därför jag var där. Jag hittade den eftersom jag visste att jag hade taggat den "string". Jag är som sagt inte därinne så ofta å jag blev rätt förvånad när jag upptäckte att en sökning på "string" frammanade en fråga om huruvida jag ville ändra på mina safe search-inställningar.

Safe Search

Naturligtvis tog jag bort det sejfa direkt. Jag är emot safe search av princip. Och sedär - snacka om att en helt ny flickrvärld öppnade sig. Fan, folk är ju helt knasiga i vad de lägger in.

Men de är också skönt, amatörmässigt naiva. En sökning på "string" tar en - med lite kreativ surfning - in bland folks trassliga, trådiga gamla underkläder. Fast naturligtvis måste man surfa kreativt då, annars hamnar man bland softade perspektivbilder på fioler och gitarrer, och vem vill se sånt?

Frågan infann sig: Hur borde man märka sina bilder? Jag menar - med vilken "licens"? Om jag till äventyrs tar världens snyggaste bild, så vill ju inte jag att den hamnar på framsidan av ett blöjpaket, till exempel.

Hur borde man "skydda" allt man gör? Fotona man tar och filmerna man filmar - och texterna man skriver i bloggen. Så nu ber jag om hjälp. Nedan ska jag beskriva hur jag ser på mina saker (foton, filmer, text), och hur de bör hanteras. Vilken licens bör jag använda?

1: Jag vill inte att nån ska tjäna pengar på det jag gör. Om det till äventyrs skulle gå att tjäna pengar, så vill jag ha del i kakan.

2: Vem som helst får gärna använda det jag "skapar" (om det inte är i kommersiellt syfte), men det vore trevligt om man talade om att det är jag som är upphovsman till "verket". Inget tvång, men det vore trevligt.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Varför har du en massa glasögon i en låda?

stationsvakt@gmail.com sa...

Mymlan: Har inte alla det?

Anonym sa...

Jag har det med. Det är så självklart att Mymlans fråga är obegriplig.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Vet hon inte om att en företrädare för den borgerliga regeringen (minns inte vem) har sagt att alla bör ha en massa glasögon sparade i en låda.

Anna sa...

Jag använder en licens som heter "Attribution-Noncommercial-Share Alike" ("Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika" på svenska) som betyder att folk får kopiera, distribuera och sända bilden, förutsatt att de anger mig som upphovskvinna. De får inte använda den för kommersiella ändamål. Om de ändrar på bilden får de bara distribuera den under samma eller liknande licens.

Här kan du kolla vilken licens som passar dig bäst:

http://creativecommons.org/license/

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Tack! Jag valde samma som du.