onsdag, april 02, 2008

Peruk

Jag är totalt fascinerad. Jag fick se en film om hur man tillverkar peruker, och gosse vilket tidskrävande arbete det är.



När jag pratar om något brukar jag i normala fall länka till svenska Wikipedia, men den sidan om peruker var så ynklig, så det får bli på engelska: Wig. I filmen berättades det att en perukmakare kallas "Wigmaster". Jag såg att det fanns ett företag som heter så, men de verkar inte pyssla med personliga måttagningar, utan man beställer sig en peruk bara (inte så dyrt, faktiskt).

Jag antar att förr i tiden, när en peruk typ satt på var mans huvud, så var det standardiserade peruker som användes. Peruktillverkning verkar vara så pass tidskrävande att om alla gick till en äkta Wigmaster och tog mått, så skulle peruktiden (16-1800-talet) vara över innan alla hade fått sig en.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: