fredag, april 25, 2008

Skogåshallen. Byggår: 1969

Jag tog en sväng ut i det fina vädret igår, tänkte att jag skulle plåta lite. Tja, varför inte min gamla simhall, kom jag på. Jag gick ett varv runt byggnaden, knäppte lite. Soligt som fan var det, och jag märkte att min nya Canon (A560) hanterade ljuset sämre än min gamla (A70).

Jag gick in i simhallens entré. Första gången jag gick in där var 1974. Nu, 33 år efteråt, gick jag fram till kassan och frågade kvinnan därinne: "Tjenare. När byggdes egentligen Skogåshallen?" Hon hade inte den blekaste.

Fan, när jag slänger upp bilderna på flickr vill jag åtminstone kunna skriva när det byggdes, tänkte jag. Men det var svårare gjort än sagt. Slutligen, efter visst letande, hittade jag en skruttig pdf signerad Huddinge kommun. Där stod det: Skogåshallen. Byggår: 1969.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

23 kommentarer:

Magnus Carlbring sa...

ah simhall: där kan man ta sej ett dropp

stationsvakt@gmail.com sa...

Embryo: Ja, ett dropp och inget annat.

Anonym sa...

Jag tränade där 1969. Innan dess fick vi åka till Nynäshamn för att simma i SSS. Fint att få en datering på det då...

stationsvakt@gmail.com sa...

dana: Aha, då vet du hur svårt det är att göra en voltvändning på den grunda sidan. :-)

Anonym sa...

Nej, det har jag glömt. Både hur man vände med en volt och hur grunt det var. Alltså, jag var mindre då med. Kanske fick jag plats att göra vändningarna där då på den tiden...

stationsvakt@gmail.com sa...

Dana: jag var också mindre då. men ändå så pass lång att jag fick rulla ihop mig ordentligt.

Flizzaff sa...

Hej. Jag började första klass i Vretskolan i augusti 1968 och jag är BOMB-SÄKER på att skogåshallen stod upp intakt och invigd redan då.
Vi får dyka djupare angående byggåret !

Flizzaff sa...

Påkommet senare:

Jag ska fundera på saken så kanske minnet vaknar om motsatsen.
Ska jag påstå att Huddinge Kommun har fel angående byggåret ?

Vi får se.

Flizzaff sa...

Jo, minnet har klarnat.

Första gången vi hade gymnastik, det måste nog ha varit i augusti 1968, så knorrade vi pojkar om att vi skulle byta om och duscha ihop med tjejerna i klassen.
Jag skulle idag kunna gå raka spåret till det omklädningsrum vi använde, trots att jag inte har varit i skogåshallen sedan 1971. Omklädningsrummet låg vid den korridor (närmast Vretskolan) som löper utmed simbassängen.
Det var en pinsam tillställning för vi kände ännu inte varandra.

Konstigt : Byggår 1969 ???

stationsvakt@gmail.com sa...

Flizzaff: 1974 började jag på simträning där, och som jag minns det kändes hallen väldigt gammal och inbodd.

Flizzaff sa...

Jag fick huvudbry angående simhallen. Jag minns att på sextiotalet fanns en dricka-automat nästan rakt fram då man gick in igenom entrén. På den stod det : "Kylda drycker" skrivet med skrivstil. Jag blev så förbannad inom mig då det mer såg ut som det stod : "Rylda Drycker."
Detta är alltså ett tidigt minne och eftersom jag kunde läsa så var vi nog inne på året 1969, ty första terminen i första klass kanske man inte var särskilt skärpt i att läsa.
Mystiskt att jag minns då allt annat byggdes och inte kan erinra mig skogåshallens tillblivande.
Laduvägen stod färdig 1968. En klasskompis flyttade in där då det var nytt. Vallhornsvägen byggdes lite tidigare. En sprängningsarbetare skrek varnande till mig och mina kompisar att vi skulle försvinna. Vi lydde en stund och då vi kom tillbaks efter krevaden så kände vi inte igen platsen som vi nyss stått på. Detta var i närheten av Vretskolan.
Då jag besökte min kompis på Laduvägen så andades hela huset helnytt. (50 - 100 meter från Vretskolans skolgård). Höghuset som byggdes, i suteräng, till höger om nedförsbacken från röda längan rakt ned mot Vretskolan, byggdes nog 1969 eller 1970.
Varför rabbla upp detta ? Jo, det verkar konstigt att det inte finns fräscht i mitt minne då Skogåshallen blev till.
Jag törs nästan påstå att skogåshallen med sina Rylda Drycker kändes inbodd redan 1969.

Vart läser man Huddinge kommuns pdf om skogåshallen ?

Det skulle vara kul att skriva en bok om sextiotals-Skogås men det blir en bok för barn.

stationsvakt@gmail.com sa...

Flizzaff: Jag hittar inte pdf:en längre. Däremot, inne på Huddinge kommuns hemsida, hittade jag någon som ställde frågan till kommunen om ifall inte trångsund kunde få en simhall, eftersom skogåshallen var så "skunkig". Det fanns det inte pengar till, men angående skogåshallen sade de:

"Skogås simhall har många år på nacken och naturligtvis sätter det sina spår."

Läskautomaten minns jag: Cuba Cola fanns det. Och så fanns det en kaffeautomat där man kunde få citron-te.

Flizzaff sa...

Jättekul att finna någon som minns automaten !

Appropå Cuba Cola så var det en tjej som jag tyckte var skitsnygg. Hon fick inte ut någon dricka ur automaten och jag blev tack och lov inkallad som hjälpare. Jag tryckte på godtycklig knapp och en Cuba Cola damp ned. Tjejen klagade bara surt över att ha fått fel dricka. Hjälte tycktes man icke bli.

Jag ska gå in på Hudd. Kommuns hemsida och ställa frågan och kräva att de ger ett noga och korrekt svar.
Jag får tillägga att det blivit stort rabalder på interner angående Skogåshallens bygg-år.

stationsvakt@gmail.com sa...

Flizzaff: ja gör det, de kan behöva kolla upp sina gamla luntor lite, och uppdatera.

Flizzaff sa...

Det finns en hake. Toralf, han som flyttade in i nya Laduvägen, och jag höll på vid den stora fotbollsplanen. Mot Skogåshallen hade ett högt, nytt och grönt skyddsnät / stängsel satts upp. Detta satt bakom de stora vita mål-stolparna och var vidsträckt. Toralf kom in i klassen sent 1968 så detta bör ha skett 1969. Det var vår eller sommar. I dag är det svårt att säga om skyddsnätet kom upp för första gången eller om det ersatte ett äldre nät. Jag tror faktiskt att nätet var en ny företeelse. Att nätet kom betyder att Skogåshallen skulle skyddas; kanske för att den stått upp som ny.

Jag har lagt in en fråga hos Huddinge kommun.

Jag hittade en pdf där det står: Skogåshallen. Byggår 1969

Jag kommer inte in i formuläret bakom rubriken för att kunna se hela sammanhanget. Någonting ska öppnas i min kontrollpanel, men jag hittar inte vad.

Något i mitt minne säger att det fanns stora kabelspolar av trä kanske utanför Skogåshallen. Vi försökte leka med dem en stund men man insåg hur farliga de var. ( Du kanske minns stora trä-spolar som kunde ligga och drälla vid byggplatser. Jag tror att grov kabel var snodda runt dem, sådan kabel som grävs ned ).

Spännande fortsättning följer att se om mitt minne driver gäck med mig. Det är i alla fall väldigt roligt då det ur ett grovt gammalt stycke skogåshall på bild, kan väcka detaljerade minnen om automater som släppte ut Cuba Cola och nya stängsel och trä-kabel-spolar med mera.

Jag återkommer gärna i tråden. Ser jag att mina inlägg raderats så förstår jag att du tröttnat på mitt ältande.

stationsvakt@gmail.com sa...

flizzaff: Klart jag inte tröttnar. Jag tycker det är kul att du håller på. Själv skulle jag inte kunna för jag har så jäkla dåligt minne.

Flizzaff sa...

Minnet sviker men ändå inte.


Jag fick ett efterlängtat och trevligt brev idag från bygglovsavdelningen :


Hej
Skogåshallen fick bygglov den 18/1-67 besiktning ”klar” 21/10-68
Senast tillbyggnad 29/8-01



Va ? Ibland kan man tro att minnet är, floskler, fantasier och förbannad dikt men.....

stationsvakt@gmail.com sa...

flizzaff: Bravo! Att gå direkt till källan är alltid det bästa. Fan, antagligen är du just nu den största auktoriteten på just Skogåshallen. Läge att bygga en hemsida?

Flizzaff sa...

Fantastiskt att så små detaljer kan ligga och bo
( bortglömda ) i minnet. Jag är fortfarande förvånad.

Jag har haft internet kanske i dryt ett år och vet ännu inget om hur man bygger en hemsida, men det kanske är läge att bygga en.

stationsvakt@gmail.com sa...

flizzaff: annars kan du ju ha en blogg.

Flizzaff sa...

Jo visst. Jag måste ta tag i dessa, för mig, nya grejer.

Jag vill tacka för ditt inlägg om skogåshallen för ingen kan nog ens drömma om vilken skön inre nostalgi-tripp jag fick genom att "komma tillbaks" till Skogås som är mitt original-ställe, där roliga saker skedde hela tiden då man var ung, vital, nyfiken, hel och oförstörd.
Jag tackar också för Skogås-huset i ditt inlägg på Flickr vilket blev upphovet till att jag fick vältra mig i de sköna och positiva minnena från Skogås !!

Flizzaff sa...

Nu är jag här igen:

Hur startar man en blogg ?

( Det blir off topic men här kanske ingen bryr sig. Jag är van vid sajter där "el presidenter" , moderatorer och adminer kommer in som envisa censuratorer så fort man spiller två ord bredvid).

stationsvakt@gmail.com sa...

flizzaff: Två enkla bloggverktyg är till exempel dessa:

http://www.blogger.com/
http://www.blogsome.com/

Jag kör med det förstnämnda, som jag tycker är enkelt. Att sätta upp en blogg är ungefär som att skaffa sig ett mail, ungefär lika lätt. Här är nån sida du kan ta till hjälp:

http://borjablogga.se/