söndag, maj 04, 2008

En rätt skojig liten frihet man kan ta sig utan att nån kan säga emot

Jinge berättar att Sverigedemokraterna säger att om Selma Lagerlöf hade levat så skulle hon ha röstat på dem. Själv har jag ingen aning, och det är ju faktiskt förstås totalt omöjligt att placera en person från en annan tid i vår egen. För att ta ett exempel så skulle både Jinge, Jimmie Åkesson och jag (de tre J:na) ha varit slaveriförespråkare om vi hade levt i Rom för tvåtusen år sedan.

Men det är ändå en kul idé att ta historiska personer och applicera dem på vår samtid och särskilt på sig själv. Det är en rätt skojig liten frihet man kan ta sig. Och det gör jag nu:

Om Tjikatilo hade levat, och om Jesus också hade gjort det, då hade de gillat min blogg. De hade hållt på och gnabbats och bråkat med varandra i mitt kommentarsfält, men de hade ändå alltid kunnat samsas om att de gillade min blogg.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

Ulrika Good sa...

Du är väl för tokig!

stationsvakt@gmail.com sa...

Ulrika: Men inte farligt tokig, som tur är.

Jocke Andersson sa...

Jag läste faktiskt någonstans att Selma Lagerlöf var en stark förespråkare av rashygien. Dags att sönderanalysera hennes böcker kanske? Om man nu överhuvudtaget orkar läsa dem...

Daniel sa...

Jocke: Vem var inte förespråkare för rashygien för 100 år sen? Big Deal liksom.

stationsvakt@gmail.com sa...

jocke: Eller hur. Fast jag har faktiskt lyckats ta mig igenom Gösta Berling.

stationsvakt@gmail.com sa...

jocke: Jag tar och prenumererar på dig.

stationsvakt@gmail.com sa...

nihon: Finns ordet ras-ohygien tro?

Jocke Andersson sa...

Nihonshu: Tycker bara det är lite roligt att folk skriker högt rakt ut när en sverigedemokrat jobbar som lärare. Att alla snorungar fick läsa Nils Holgersson när jag gick på lågstadiet räknas liksom inte.