onsdag, maj 21, 2008

Serieminnen

När jag var liten var serietidningsfloran stor. Titlarna i tidningshyllorna kändes evigt bestående. Bamse skulle alltid finnas, och hade alltid funnits. Samma med CHOCK. Samma med Fantomen och 91:an. Tanken på att det hade funnits en tid utan dessa tidningar fanns inte, eftersom de ju var eviga. Tanken på att en serie skulle läggas ner, försvinna från hyllan, var omöjlig.

När jag är inne i affärer nu för tiden tittar jag inte ens åt seriehyllan, och gör jag det är det av misstag. Varje gång jag har råkat titta har det varit nya serier, tycker jag. Seriehyllan känns inte lika beständig som förr. Men var den någonsin det? Det är ju enkelt att ta reda på saken, men jag hoppar över.

En serietidning, en western.Nu minns jag ett annat serieminne: Westernserier. Jag minns inga titlar, men jag minns att de fanns och att jag hatade dem. Westernserier var såna man fick ta till när inga andra fanns att tillgå, och inte ens då orkade jag mer än bläddra i dem. Finns det förresten westernserier nu för tiden?

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köpte en massa serietidningar under det tidiga sjuttiotalet. Jag har för mig att en massa nya tidningar ploppade upp, fanns kvar ett tag och försvann ibland.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Antagligen har det alltid varit så. Man har ju ett helt annat tidsperspektiv när man är liten.

Jocke Andersson sa...

Jag kommer ihåg tidningen som hette just Western. 100 sidor svartvit, och precis som du säger, det man valde i absolut sista hand.

Jag saknar Gigant och alla skräcktidningar. Som tur är så går Chock att få tag på under sitt originalnamn Creepy.

stationsvakt@gmail.com sa...

jocke: Ja, gigant var bra. Och ja, mycket Creepy finns scannat och utlagt på nätet. Men en papperstidning är skönast.