måndag, juni 02, 2008

Bildförbättring

Det här är mitt lokala träsk. Egentligen är det ett dike, men det växer träskväxter där och det luktar träsk, så träsk är vad jag kallar det.

Mitt lokala träsk.

Träsket är ganska intressant på nära håll. Alltså, på riktigt nära håll. Under vattnet pågår all slags träskaktivitet, såsom skapande av grodor, trollsländslarvsätande av grodor och en massa spindelspring. Men man måste komma nära för att se det.

Det är nästan omöjligt att fotografera ner i vattnet, åtminstone med min kamera. Är det inte riktigt mulet skapar vattenytan en perfekt spegel, vilket gör att man bara fotograferar sig själv fotograferande.

Alltså tar man en bild på lite avstånd. Man hoppas kunna förmedla känslan; doften, ljuden - ja, allt det där. Naturligtvis misslyckas man. Bilden blir platt och tråkig och hade man inte en digitalkamera så skulle man inte offra film på't.

Så här har jag ett tips på en förbättring av denna platta och trista bild: Stoppa in en tecknad bild i fotot. Man ser fortfarande träsket, men det har hamnat i skymundan nu, där det hör hemma. Träsket är ju egentligen bara ramen kring aktiviteterna man inte kan fånga på bild. Kort sagt - det tecknade inklippet gör en icke sevärd bild sevärd.

Om man stoppar in tecknade figurer i en tråkig bild blir bilden intressantare.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

12 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Polariserade försättsliner fanns till min 35mm kamera, men kanske du kan labba med ett par polariserade solglas framför linsen?

Peace in mind sa...

Grodyngel, spindlar och larver känns lite bäscht/beiget när man skönjer träskets verkliga innevånare. Scary.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: På min gamla "sämre" Canon kunde jag koppla på objektiv ioch sånt. På min nya och "bättre" kan jag inte göra nåt. Den är formgjuten i dålig plast.

anna: Hellre slemmiga armar som drar ner en, än att råka få en spindel på sig.

Peace in mind sa...

Eh, knappast...
Däremot är jag väldigt avis på den som kan mixtra med bilder som du.

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Inte svårt. Klipp ut - klistra in.

Peace in mind sa...

Klipp ut klistra in... haha du är rolig du!

Gagga sa...

MVG får du av mig Johnny, nu när jag ändå är i farten o sätter betyg i ämnet Bild

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Mer är är det faktiskt inte.

gagga: Tack, men tittar man på utrymmet mellan flickans vänstra hand och handen som drar ner den, så ser man att jag missade att klippa ur där. Det drar ner betyget.

Anonym sa...

Träskigt och läskigt...

stationsvakt@gmail.com sa...

ninja: Men inte fläskigt. :-)

Anonym sa...

Favorit i repris: airbrusha bort dina politiska motståndare! Fast Vladimir Putin tycks ha uppdaterat greppet, nu görs det i tv-rutan i stället för på foton och i tryckta böcker:

http://www.iht.com/articles/2008/06/02/africa/russia.php

Att killen fick behålla benen synliga i bild (under bordet?) får väl ses som en gest av mildhet. På Stalins tid blev de av med huvudet och det fort (polischefen Lavrentij Beria, som deltog i maktkampen efter Stalins död, blev utmanövrerad och arkebuserad; sidorna om honom i Stora Sovjetencyklopedin revs ut och ersattes med bilder på valar i Berings hav)

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: "...och ersattes med bilder på valar i Berings hav" - Ja, du ser - Sovjetunionen hade demokratiska val(ar).