söndag, juni 08, 2008

Jag minns doften så väl

Englandsresa 1976. Jag och min bror åker dit med vår mor. Hon vuxenpluggar och resan är väl en slags avslutningsgrej, perhaps. Vi bodde på ett sunkigt men mysigt hotell. Röda, tjocka mattor, vill jag minnas.

I den som sades vara europas största leksaksaffär köpte vi varsin "Örn" (skeppet i Månbas Alpha). Jag fick den häftiga ...



... och brorsan den lite trista.



Men i längden segrade brorsan i kampen om att ha den häftigaste leksaken - för medan jag fick för mig att köpa en totalt meningslös marionettdocka föreställande Musse Pigg ...



... köpte brorsan en leksaksmodell av Enterprise som kunde skjuta plastskivor av något slag.



Ingen av dessa leksaker finns kvar. Men när jag funderar över saken så kanske de ändå gör det, fast i nån annans ägo. Mussen var gjord i trä, så den kan ha klarat sig. Örnarna och Enterprisen var av metall, så de bör ha klarat sig. I så fall - lyllos den som har dem.

Vi köpte tuber med en slags massa man kunde blåsa ballonger med. Ett litet plaströr fanns med till tuben, och på det satte man en klump ballongmassa. Sedan blåste man. Jag minns doften så väl.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka minnen som kommer över mig. Iof tyckte jag nog att den här http://sv.wikipedia.org/wiki/Rymdpatrullen
var häftigare. Fast det är klart man var ju yngre då och mer lättimpad.

(tnzpzjjl)

Anonym sa...

Vilka minnen! En sådan där Eagle fanns bestämt hemma hos oss, eller kanske två st. Kan ha tillhört mig, kan ha tillhört min bror, eller båda. Och vi åkte också till England 1976. (Parallella universum?)

Martin Klasch sa...

Jag sällar mig till gänget som ägde en Örn. Jag hade dock din brorsas variant och om jag minns rätt så var de däringa "radioaktiva behållarna" fästa magnetiskt och man kunde fira ner magneten för att hämta dem. Jag kan minnas helt fel... Det var ett tag sedan ;) Jag såg den second hand för ett tag sedan men jag tyckte den var lite för dyr (7-800) för den nostalgiska kicken det kunde gett.

Jocke Andersson sa...

Jag och några vänner köpte faktiskt en originaldinkys Eagle 1,fortfarande i boxen, i 40-årspresent till en kompis. Den var inte direkt billig, men han blev väldigt glad.

stationsvakt@gmail.com sa...

gester: Just rymdpatrullen har jag inget minne av. Hoppas den dyker upp igen nån gång.

Ullah: Vi kanske gick förbi varandra på nån street. Vem vet.

p-e: Hela grejen är ju att man ska behålla leksakerna. Varför gör man inte det?

jocke: Jag förstår att han blev glad. De är otroligt häftiga, Örnarna.

Anonym sa...

Tror ni Månbas Alpha håller för en omtittning idag?

Anonym sa...

Jag såg ett avsnitt av M.A på en uddakanal härföleden, Ulla. Min åsikt är att det håller.

Om man har sömnsvårigheter...

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah/pf: Absolut. Om inte annat så som ett tidsdokument.

Anonym sa...

Om jag minns rätt gick Månbas Alpha först, och så kom Star Trek något år senare. För mig var det i alla fall alltid M.A. som regerade. Visst var det en svensk (eller möjligen svenskättad) som orsakade olyckan som satte igång alltihopa? Hur som helst, några sådana där flotta leksaker fanns det inget utrymme för. Skulle vi ha ett rymdskepp fick vi tillverka det av kottar och pinnar. (Eller minns jag fel nu, det kanske snarare var föräldrarnas generation?)

stationsvakt@gmail.com sa...

håkan: Du har nog rätt i ordningen. Det tog ett tag innan Sverige fattade Star Treks storhet. Fast Månbasen dög förvisso bra.

Unknown sa...

"Plastskivor av nåt slag"?! Det är ju "fotontorpeder" för bövelen! :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

christer: ja det har du rätt i. :-D