tisdag, juni 17, 2008

Skräck och SciFi-feed

Jag har lagt en liten feed i marginalen. Rubriken fick bli: "Public Domain-Filmer: Skräck & SciFi", eftersom det är just vad det är. "Public Domain" betyder att ingen upphovsrätt (längre) gäller. "PD" är ett amerikanskt begrepp, men som det står på Wikipedia: "Även när ett verks skyddstid gått ut är det numera praxis i Europa att ange upphovsmannen om denne är känd." En bra praxis, tycker jag. Feeden flödar härifrån.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Det finns faktiskt ett par riktigt bra filmer där...

Horror express är en liten klassiker som är betydligt bättre än vad den borde vara.

Last man on earth är inte helt dum den heller, med Vincent Price i sitt esse.

Vampires night orgy har jag inte sett än, men den innehåller så vitt jag förstår lite vackra och nakna spanska senoritas och lite blod så den bör vara bra.

stationsvakt@gmail.com sa...

jocke: Profondo Rosso kan vara värd en titt också:
http://www.archive.org/details/Deep_Red

Jocke Andersson sa...

Profondo rosso _är_ tokbra, men versionen som är där saknar 25 minuter....

stationsvakt@gmail.com sa...

jocke: Åhå. Jag har sett den, men jag vet inte vilken version jag såg. Det var rätt länge sen.

Anonym sa...

Bra initiativ - och du är tydligen inte rädd fOr att bli "misstänkt". FRA's letande kan ju sikta på litet vad som helst..)

Bara fOr att backa upp denna orädda attityd:

Hungrig efter bomber
ropar Osama bin-Laden
efter silikomber!
Vi bryter hitparaden
för en viktig efterlysning
En gummiman har siktats
på Stureplan med uppblåst bak
och mina mannar har förpliktats
att gripa Hamasiten i hans sak
och ivrigt hålla honom spak
med sprängdeg till hans tvångsavhysning.

(Tillägnas alla FRAmtida spanare)

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: Haha - FRApperande!

Anonym sa...

Om du inte sett May(2002) så kan jag rekommendera den. Mer originell än de flesta skräckfilmer på senare år.

stationsvakt@gmail.com sa...

Paradigm: Har inte sett den. Men jag läste om den, och den verkar ju klart sevärd.