tisdag, juni 03, 2008

Slussen i 50-talskulör

Slussen i Stockholm. Det här är inte ett vykort från 50-talet, utan är taget vid halvtiobläcket, juni 2008. Om inte annat så ser man på bilarna att det är nutid.

Slussen. Bilden är från 2008, och är en skärmdump från webbkameror.se. Färgerna ser dock ut som vore de hämtade från ett 50-talsvykort.

Jag var inne på Webbkameror.se och spanade in Slussen. Det visade sig, märkte jag, att vid den här tiden på dagen och i just det här ljuset så blir färgerna 50-talsaktiga. Rätt snyggt, tycker jag. När jag får tid ska jag försöka göra en Photoshop-action som efterliknar just det här.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

men alltså, det behövs ju inget action för det? man kan ju uppnå samma effekt av att dra ner saturation i samma veva som man dragit upp vibrance i camera raw....sen kan man ju handkolorera med, men just den delen av kursen hoppade jag över...;)

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Jag har inget raw - varken i kameran eller i photoshop.

Anonym sa...

johnny: man behöver inte ha raw för att använda camera raw, det funkar på alla bilder. och uppdatera till cs3 och kolla på camera raw, nya favoritverktyget lätt! finns som torrent....

och det borde ju gå att göra samma effekt inne i photoshop genom att dra ner saturation bara, eller?

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: V a r i cs3 hittar man RAW?

Anonym sa...

genom bridge. öppna bilden i bridge, högerklicka och välj att öppna i camera raw innan du sedan väljer att öppna den i cs3. det är som framkallningsstudion, hade man fotat i raw blir effekterna större, men jag älskar att pilla i reglagen i raw först innan slutredigeringen i cs.

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Åhå. Fan, jag vet inte ens vars nånstans man öppnar bridge. jag har inte orkat sätta mig in i't. Tack.

Anonym sa...

man öppnar bridge genom att högerklicka på bilden och välja öppna med, easy peasy!

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Åfan, jag provar när jag kommer hem ikväll.