torsdag, juli 24, 2008

Kottstyliten

På pelarens topp sitter styliten. Han grubblar över tillvaron: "Varför sitter jag häruppe? Vad är meningen med ..." Och så vidare, och så vidare, grubblar han. Han kommer sällan längre än så - svindeln tar över.



Nedanför pelaren står hans tillbedjare. Med tiden har de blivit ganska många. De ser honom däruppe, liten som en kotte ser han ut för dem. Men de vet att hans tankar är desto större. Tanken på stylitens tankar svindlar - därför kommer de sällan längre än så.



För att någonting skall vara en "happening" så antar jag att det måste finnas publik - att det inte räcker med en enda. Så vi kan kalla det för en "installation". Jag gick mig ut i skogen och byggde mig en stylit, ett pelarhelgon. Kotten, som fick spela styliten, satt ganska osäkert däruppe på sin trädgrenspelare. Och trädgrenspelaren, som satt nerkörd i en slammig till hälften uttorkad bäckfåra, satt ganska ostadigt i dyn. Hela saken har säkert rasat ihop vid det här laget. Men en gång fanns den där - kottstyliten på sin trädgrenspelare, och hans tillbedjare därunder.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Liknar den inte Sanna Kallur lite, kotten? Fast hon har ju inte rasat samman förstås.

"Trädgrenspelare" var ett kul ord. Lite dubbeltydigt sådär. Är det en pelare av en trädgren, eller kanske en spelare? Och vem är i så fall kotten som sitter högst uppe på spelaren?

Peace in mind sa...

Jag nöjer mig med att konstatera att den installationen hade gjort min dag. Men jag tar med mig inspirationen ut i morgon bitti och skapar nåt i min skog!

stella sweden sa...

Sååå vackert du! Jag bygger hela tiden installationer vart jag än går, flyttar på saker så att det ska bli nåt...

(Du har inte sett min debutvideo!)

stationsvakt@gmail.com sa...

håkan: Jo, det liknar henne - den sanna Kallur. :-)

anna: Gör det. Skogsluften gör gott.

stella: Visst har jag sett (och uppskattat) den. Jag såg den före alla andra - eftersom du lade upp den och sen tog bort den, men den ändå hann in i min Google Reader. :-)

stella sweden sa...

Duuu...ingen har uppskattat den, för den var reent usel, (de ville bara vara snälla) endast en person hörde nåt ljud (från mig då) så jag funderar ju på om DU hörde nåt...eller har du också en uuusel dator?

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Du hade ett missljud som du borde blogga om. Skriv om vilka inställningar du hade på kameran, så kanske du kan få hjälp. Din video liknar väldigt väldigt mycket mina första videos.

stella sweden sa...

Jag vet int vilka inställingar jag hade på kameran...bara tryckte på en knapp o satte igång...har ju inte tiiid att läsa instruktioner vett du!

O vad tänker du idag om diina första videos da?

Men det var ändå ett viktigt budskap jag ville förmedla, men om det inte hördes vad jag sa så är det ju shit!

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Mina gamla videos är sen länge borta.

Jag ser fram emot dina nya.

Cecilia N sa...

Är det du som varit på Fårö också? Jag skulle inte erkänna om det vore jag ...

stationsvakt@gmail.com sa...

cecilia: Nope, det var inte jag. :-)