onsdag, juli 16, 2008

Man skapar sig själv

Att försöka hitta dolda mönster i tillvarons väv är en av mina favoritsysselsättningar. Alltså inget avancerat teoretiskt tjafs, utan rent bildligt. Den här bloggen lyckades med det, och jag blev inspirerad.

Moln

Tja, det man krystar fram blir gärna rätt krystat. Men det gör inget, det är en del av charmen i det hela. Dessutom, som resultatet i den senaste krystningen blev, kan det bli lite poetiskt sådär; ett moln som blåser ut ett moln - typ, man skapar sig själv ständigt.

Moln

Fast en sak lyckades jag aldrig få klart för mig. Det där under molngubbens haka. Är det konturen av en halsduk man ser - eller är det ett nerhasat Hatte Furuhagen-skägg?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

14 kommentarer:

Maria sa...

DET ÄR HATTE FURUHAGENS SKÄGG!!!

(oj, jag skriker eftersom jag blir så upphetsad - jag ääälskar Hatte Furuhagen!!!)

Översättarhelena sa...

Det påminner väldigt mycket om en bild ur Sagan om Vasa, som var en favoritbok när jag var liten.

Fred Anderson sa...

Trevligt att du blev inspirerad!

Hatte Furuhagen är det naturligtvis, helt klockrent. Jag träffade honom en gång, på biblioteket i Östersund. Efter att ha sett hans berömda Pompeji-dokumentär så blev jag helt till mig över denna skepparkransens kung!

Anonym sa...

tja! måste berätta att jag är stationsvakt och har anonymt följt din blogg...förra året jobbade jag på bomringen i Oslo och då följde jag den, nu är det dags igen och jag jobbar på historiska museet och nationalgallerian där jag vaktar tavlan Skriket. Är du också stationsvakt eller?

Anonym sa...

Man skapar sig själv - Eller något annat.

Anonym sa...

Jag röstar för en fluffig sidenhalsduk.. vet inte vem Hatte är :/
Har samma "sjuka", ser mönster överallt, rätt kul faktiskt :)

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Du får skrika högre om han ska höra dig. :-)

ö-helena: Den boken hade jag med. En klassiker.

fred: Hatte och Pompeji - två olika, men ändå jämförbara storheter. :-)

anonym: Jag VAR stationsvakt på Centralen i Stockholm. Det var länge sen. Nu är jag bara bloggaren stationsvakt. När du jobbar på Historiska så ska du titta extra noga på modellen av Birka. Jag hjälpte till med viss restaurering av den för ett par veckor sedan .... ähum ... åtminstone tittade jag på.

Bert: Island är ett luftslott. .-)

Gina: Denna "sjuka" är åtminstone en bra "får tiden att gå-sjuka". :-)

stella sweden sa...

Jag är säker på att det är ett stellaswedensbockskägg som skymmtar...
Joooo!

stella sweden sa...

O TRO`T ELLER INTE MEN JAG FICK ORDVERIFIERA FYYYRA GÅNGER! O JAG SKRIKER LIKSOM MARIA....
(men av annan orsak)

stationsvakt@gmail.com sa...

Stella: Det kanske är ett stellaswedensbockstensmannenskägg?

stella sweden sa...

Det var ett för långt ord för mig o begripa!

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Det var rätt jobbigt att skriva också.

Alter Ego sa...

Men alltså, har ingen aning om vad HF är för något. I mina ögon så sser jag klart och tydligt ett fosters ansikte och det är navesträngen man ser som ett streck.

Tycker det ser precis ut som ett ultraljudsfoto av ett litet foster :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

AE: Man ser det man vill se. :-)