torsdag, juli 17, 2008

Sedan förra bloggtillfället ..

.. har jag gjort lite allt möjligt, bland annat hjälpt till med anläggandet/förbättrandet av en grod-damm. Det bor redan ett par grodor där, men nu ska de få bo lite fräschare. Dessutom har hon på bilden, Paola, tagit med några Skogåsgrodor dit (Rimbo), för att på så vis öka på populationen.

En grod-damm i Rimbo.

Och så har jag testat lite konstiga inställningar på kameran. Den här bilden, till exempel, tog jag med den allra mörkaste inställningen på, den man använder när det är tokljust, och samtidigt haft den inställd på 1600 ISO, den man använder när det är för mörkt. Så här blev bilden alltså då.

En gammal traktor i Rimbo.

Dessutom lyckades jag plåta en riktigt märklig fluga. Den ser totalt overkligt datagjord ut. Jag skulle egentligen fotografera en fjäril, och när jag kollade in bilden i datorn såg jag att flugan fanns med.

Detta är årets fluga.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

11 kommentarer:

Peace in mind sa...

Jag blev helt kär i tanken att Skogås-grodorna får åka på kollo till Rimbo. Coola förortsfrogs till bushen...allt kan hända.

Anonym sa...

Flugan var helt otrolig! Vad är det för kamera du använder? Den där skärpan och detaljrikedomen (som jag misstänker har fått lite smärre postprocessing på nacken iofs) är imponerande.

Jag skulle säkert kunna sätta mig ned och sålla igenom alla dina inlägg i min RSS-läsare för att ta reda på vad det är för kamera du använder men det orkar jag inte. Så, do tell! :)

Anonym sa...

På tal om ingenting förresten, det går att feeda på kommentarer på blogspot-bloggar också, även fast det verkar vara svårt att hitta rätt URL att polla. Men för herr Stationsvakt går det att lägga in följande URL i RSS-läsaren för att inte bara få inläggen i sin läsare utan även kommentarerna: http://stationsvakt.blogspot.com/feeds/comments/default

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Gröna vågen-grodor.

drf: Kameran är min 990-kronors Canon A580 (nåt kampanjpris, tror jag). Och flugan, den såg faktiskt ut sådär. Har lagt på lite skärpa bara.

stationsvakt@gmail.com sa...

drf: Coolt. men själv har jag feeds upp över öronen just nu. :-)

Anonym sa...

Nice med en så billig kamera som tar så bra bilder. (För det har ju absolut ingenting med fotografen att göra!) ;)

Anonym sa...

Vilken vacker idé!

Och vilken vacker bild, madamen vid groddammen. Den påminner inte så lite om Bauers bild av Tuvstarr vid sitt tjärn. Egen groddamm kanske blir den nya flugan?

Anonym sa...

Det är inte en fluga! Det är en myra!
Så här års så svärmar vissa myror, andra bara flyger iväg. Detta är en sådan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Myra#F.C3.B6r.C3.B6kning

stationsvakt@gmail.com sa...

drf: Nåja, det kanske har med val av motiv att göra, åtminstone.

håkan: Du har träffat den madammen på bloggöl.

mumfi: Åfan. Tack. :-)

Betongrealisten sa...

Hej, det är varken en fluga eller en myra utan en sorts guldstekel ur familjen Chrysidiae, förmodligen en eldguldstekel, Chrysis ignita. Dessa är mycket vackra och intressanta...

stationsvakt@gmail.com sa...

betongrealisten: Så pass. Tack för det.