måndag, juli 21, 2008

Skogås

Man har kunnat läsa om att kriminella element drabbade samman i Skogås i helgen. Det har skjutits med pistol och näsor har blivit avslagna. Den som bara betraktar Skogås som ännu en segregerad och och chicagoliknande prick på kartan får nog sina fördomar bekräftade.

Men det stämmer verkligen inte. Jag har bott här i en herrans massa år, och flanör som jag är har jag knatat omkring i omgivningarmna på de mest okristliga tider, och jag har faktiskt aldrig sett något våld. Den som tror att Skogås är ett sånt där ställe där det kastas sten på till exempel brandsoldater har fel.

Det brann i Skogås.När det brann här häromdagen, och jag tittade på, så var jag inte den enda som gjorde det. Sammanlagt ägnade jag branden en god stund, och folk hann komma och gå.
En lugnare och mer avslappnad tillställning får man leta efter. Brandgubbar med laid back-attityd sprutade vatten och pratade med barn. Faktiskt, scenen skulle kunnat ha utspelat sig i min barndoms sjuttiotal.

Men okej, Skogås är ganska segregerat. Det finns en "svensksida" om järnvägen, och en "utlänningssida". Jag har bott i bägge. Men det är inte jättehårt segregerat, utan jag har kunnat smälta in ganska bra på båda sidorna. Branden var för övrigt på den mer invandrartäta sidan.

Förresten, en vecka efter branden, i förrgår, var jag på plats igen. Jag tänkte göra en "Det Okända" (underskattad film), och stöka runt lite i de brända markerna; plåta lite. Och se på fan, marken var fortfarande alldeles varm, och det rök ur den.

Det syns nog inte på bilden, men det ryker ur marken.

Jag ringde brandkåren, och efter en halvtimme svarade de. De skulle kika på saken vid tillfälle.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig ringt brandkåren så jag vet inte hur det funkar; vad menar du med att de svarade efter en halvtimme? Har Telias kundsupport tagit över brandkårens larmcentral??

stationsvakt@gmail.com sa...

mickey: eftersom det inte var akut så ville jag inte ringa 112. Så jag ägnade en halvtimme åt att söka fram ett alternativt nummer, och sen en halvtimme åt att de skulle svara.

Plastfarfar sa...

114 14 är ett nummer man numer(!) kommer ganska långt med. Det ät ett icke-akut men ändå angeläget nummer.

Vi har kommit fram till polisstationer som inte svarar på sina öppna nummer m.hj.a detta.

En arbetskamrat till mig som var illa ute ringde 114 14 i ett pressat läga och fick all hjälp man kunde begära.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Tack. Ska försöka minnas det.