lördag, augusti 16, 2008

Spara film

Här kommer ett litet tips. Jo, de flesta filmer som finns på nätet går ju att spara ner i datorn på ett eller annat vis, men ibland får man ta omvägar. Så även med Blogger-filmerna.

Om man kör med Blogger (har en blogspot-adress) så har man möjligheten att lägga ut videofilmer på sin blogg. Jättebra förvisso, men efter att man har lagt ut den så ligger den där den ligger, och vad jag vet kan man inte lägga den någon annanstans, eftersom det inte följer med någon embedded-kod.

Följaktligen kan inte filmerna spridas till andra bloggar, såsom i fallet youtube. Det kanske är bra om man har gjort världens bästa film, och för att andra ska se den måste de besöka ens egen blogg - men lite trist är det.

Nå, jag är mångordig som vanligt. Nu ska jag komma till saken. Så här gör man om man vill spara ner en Blogger-film: Du sätter igång att prenumerera på bloggen som filmen ligger på. Nu kan jag bara svara för Google Reader, eftersom det är den jag kör med.

När du väl läser bloggen (vars film du vill åt) i din Google Reader ser du att under filmen har en liten länk tillkommit, kallad Ursprunglig videokälla. Via den kan du spara ner filmen (i mp4-format).


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

stella sweden sa...

Mysko...jag började med att ladda upp mina så kallade "videosar" på YouTube...för de funkade inte annars...

O sedan gjorde jag nåt annat med dom...

Men fråga mig inte huuur jag gjorde för det har jag glömt!

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Din tjuvvattnande gräsmatta-film låg i allafall tryggt på både youtube och din blogg samtidigt, så nog kan du det där. :-)

stella sweden sa...

...då är jag ju ännu duktigare än jag trodde...

;)

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Det är man kanske ofta.

Anonym sa...

Hur sparar man ner från Youtube? Jag hade ett litet program för det tidigare, men det försvann i en ominstallation...

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Man kan göra det på miljoner vis nu för tiden, tror jag. Det här till exempel:
http://www.downloader9.com/

Anonym sa...

Tackar!