söndag, oktober 05, 2008

Ett par söndagsförmiddagsgrejor

Upptäckte just att ganska många läser min blogg via Google Reader. Det är i och för sig kul, men jag grämer mig lite samtidigt. Jag lägger nämligen ner lite jobb på att posterna ska se snygga ut. Nå, så gott jag kan i alla fall. Som till exempel nu - texten flyter omkring bilden (har jag låga krav om jag kallar det snyggt?), och det är inte alls säkert att den gör det inne i G R, eftersom vidden på skrivytan skiljer sig mot den här. Ett lyxproblem, men ändå.

Upptäckte en grej i Photoshop igår: Photomerge. Den sätter alltså ihop flera bilder, något som skulle ta (och ofta har tagit) evigheter om man gör det för hand. Bilden nedan tror jag består av fyra bilder varav två togs vid olika tillfällen och som inte alls var menade att sättas ihop. Photomerge fixade det på några sekunder.

Forum Romanum i Rom.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

14 kommentarer:

Daniel sa...

600 prenumeranter... din bloggwallenbergare...

stationsvakt@gmail.com sa...

terra: Läsarantalet spelar ju egentligen ingen roll så länge de ändå inte trycker på google-adsen. :-D

Anonym sa...

Men hur ser de fyra separata bilderna ut då? Verkar ju vara rena magin att få ihop dem till en bild!

Pumita sa...

Ja du, hur mycket ska man jobba med utseendet egentligen?! Själv sitter jag och försöker få raderna lika långa i mina inlägg för att de ska se välbalanserade och snygga ut... men till vilken nytta? *asg* Det är ändå bara yta, innehållet är viktigast.

Bilden är helt fantastisk! Vore kul att se hur de enstaka bilderna ser ut.

Anonym sa...

Tjusigt!!
:-) Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

paljettenq: Javisst. Jag kunde ju sätta ihop dem själv, men det skulle ta flera timmar att få riktigt bra.

pumita: Jag har själv funderat på att göra så att raderna blir lika långa, men ibland ser sånt konstigt ut när det blir så långa mellanrum.

Molly: Tack. :-)

stella sweden sa...

Brukar publisera ett par gånger innan jag fått den usla länken om andra bloggar till o hamna där den ska...men bryr mig inte om hur texten i andras bloggar ser ut...mysko?

Så det gör nog inte så mycket!

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Ja allt detta är lite kinesiska.

Anonym sa...

Eller så kan man klistra ihop alla bilderna med små post it lappar och låååångsamt svepa dom förbi webb kameran.

PelleTrix

stationsvakt@gmail.com sa...

PelleTrix: Alla sätt är bra utom de dåliga.

Ulrika Good sa...

Det där med Google reader är ett nödvändigt gissel. You can´t live with it, and you can´t live without it. Jag spjärnade emot i det längsta, men nu är jag förlorad i den "jättepraktiska" RSS-läsarvärlden.
Som också är totaltorftig.
Jag fattar inte att någon orkar läsa en enda rad jag skrivit i den könlösa miljön. (OBS bildligt talat.)

stationsvakt@gmail.com sa...

ug: Feedeo killed the bloggeo star. :-)

Maria sa...

En av de 636 abonenterna är jag... en mindre att gräma dig över eftersom jag verkligen går in på din blogg!

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Dito.