söndag, oktober 05, 2008

Tre böcker av Steven Saylor avklarade - den fjärde får vänta

Steven Saylors deckarböcker som utspelar sig i det antika Rom.
Steven Saylors bok Venuskastet.När jag skrev det här hade jag bara läst den första delen i Steven Saylors serie om den romerska detektiven Gordianus, men jag var eld och lågor och hade stora förhoppningar om att det skulle fortsätta lika bra. Det gjorde det - nu har jag läst tre böcker och de har blivit bättre stegvis. På grund av akut pengabrist tvingas jag vänta med den fjärde boken som har kommit på svenska, Venuskastet, men så småningom ska jag läsa den med. En lustig detalj, förresten, är att jag noterade att sexbeskrivningarna och beskrivningarna av nakna kroppar hade en sådan tydlig slagsida åt det manliga hållet - var liksom målande, men jag tänkte väl att de gamla romarna var lite allmänt lössläppta sådär och att det liksom ingick i bilden. Sedan läste jag att Steven Saylor faktiskt försörjde sig, innan han började skriva om Rom, på att författa bögporr. Fast det var under annat namn.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Leszek Bonikowski sa...

På tal om deckare med antikens rom i centrum kan jag starkt rekomendera Pompeji av Robert Harris. Ett tag var det även tal om att Polanski skulle filmatisera den, vilket tyvärr antagligen inte blir av.

Anonym sa...

Har Pompeji och Romarblod stående i hyllan men har själv ännu inte haft tid. Min sambo har läst Harris bok och hon sa väl att den var "okej".
Apropå ingenting: Just nu firar Rimbloggen 100 inlägg. Bekanta dig med landets genom tiderna sämsta schlager- och poptexter, samtliga analyserade ner till detaljnivå.
Alla har rätt till ett taskigt rim!

Anonym sa...

Någon gång vill jag också läsa dessa böcker och jämföra dem med Vibeke Olssons, vilka jag misstänker är annorlunda, men man kan ju aldrig veta om man inte kontrollerar.

stationsvakt@gmail.com sa...

lesz: Harris-boken har jag läst, och den var helt okej. Hoppas nån gör film av den till slut.

rimbloggen: Maja Lundgrens Pompeji är också bra. Fast inte på samma sätt.

Ullah: Jag ska nog också läsa Vibekes romböcker nån gång. Fast jag har svårt för romargrejor som utspelar sig mer än 100 e.kr.

Anonym sa...

Jag ser bara på fiiiilm för om man läser böcker så har jag hört att man kan bli smart och vem faaaan vill bli smart i ett land som redan har en så iniiiihelvete smart regering,vaaaa !?.Ha ha ha ....

PelleTrix

stationsvakt@gmail.com sa...

PelleTrix: Ta medelvägen - lyssna på ljudböcker.