lördag, november 01, 2008

Har captchas blivit mer ordlika?

Captchas, de ord(och ibland siffer)-kombinationer som brukar finnas i anslutning till bloggars kommentarsfält - de har blivit lättare att skriva. Åtminstone har jag fått för mig det. Åtminstone på Blogger.

Om det står: XiPhhk, till exempel, så måste man titta både en och två gånger på ordet för att kunna fylla i det rätt. Står det däremot ett ord som går att uttala - ett ord som skulle kunna finnas - så går det mycket lättare. Jag har fått för mig att de lättuttalade orden har blivit fler.

Jag testade den tanken inne på en post hos Pim. Jag sparade captcha-bilden och sen uppdaterade jag sidan för att få en ny, och sparade den också. Och så vidare. Varenda gång dök det upp ett ord som skulle kunna vara ett riktigt ord (och som säkert också är det, i vissa fall och på vissa språk). Här är orden.


CAPTCHA
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jepps, så är det!

Bra, för jag tycker captchas är sjukt jobbiga.

Fick detta, nu: delyings

Captchabetyg: 2 av 5. Halvlätt.

Plastfarfar sa...

Genusperspektiv.se använder enbart svenska ord i sin captcha. Det är sympatiskt och det verkar funka.

[ishara]

Översättarhelena sa...

Men man kan ju inte låta bli att undra lite hur de genereras ...

Peace in mind sa...

Jag undrar också - not. Eller lite förresten. Helt plötsligt bloggar alla om vilka roliga ord de får i ordverifieringen (antar att det är det du pratar om).

...jag fick MEUTC, vilket betyder?

stationsvakt@gmail.com sa...

rvs: Duger.

pf: Coolt att de har sina egna. Det vill jag också ha.

ö-helena: Jo tell mi.

Pim: Jag hade förresten en hemsida bara med såna förut. :-)
MEUTC är en förkortning av:

Micro
Eugenics
United
Trademark
Copyright

Pseudonaja sa...

Något har helt klart hänt. Bra hur som helst.

Trevlig autly!

stationsvakt@gmail.com sa...

pseudonaja: Undras vad det kan betyda.

carulmare sa...

Haha! Kan nästan säga att det var jag som fixade det...! :) I alla fall skrev jag till Blogger och önskade att de skulle göra verifikationen mera ordlik och bokstäverna mindre snåriga... fast säkert är det många andra också som har klagat. - Men vad roligt att de lyssnar!

Fred Anderson sa...

Jag gjorde något liknande här:

http://fredzilla.blogspot.com/2008/01/s-skapar-du-din-egen-fantasy-karaktr.html

Fast här skapade jag nya fantasykaraktärer med hjälp av denna funktion.

Nu slår jag för övrigt in "twinte" i ordverifieringen.

stationsvakt@gmail.com sa...

carulmare: Men tänk om det ändå var du. Fatta hur stort och mäktigt ändå Blogger/Google är. :-)

fred: Bra ide. Cool utrustning du hade. :-)
/Loduccar

PGW sa...

Aha! Inte bara jag som har undrat alltså! Sympatiskt är det i alla fall.

stationsvakt@gmail.com sa...

tpgw: Jättebra, en hjälp.

Anonym sa...

Det är inte alls svårt att göra framslumpade bokstavskombinationer mer ordlika. För varje bokstav, eller ännu hellre kombination av ett par bokstäver, kollar man hur stor sannolikheten är för att nästa bokstav ska vara a, b, c och så vidare. (Jag tror det brukar kallas sannolikhetsträd eller Markov-träd.) Sedan slumpar man helt enkelt fram nästa bokstav enligt dessa sannolikheter.

Håkan Kjellerstrand har tagit fram ett enkelt program som gör just detta. Prova med n=1 och språk=engelska så liknar resultatet de nya wv (även om hans program tillåter lite lkängre ord).

Han har förresten gjort ett liknande markov-program som istället slumpar fram ett ord i taget baserat på statistik från valfri webbsida.

Översättarhelena sa...

Vilken bra förklaring, Hakke! Precis vad jag ville veta.

stationsvakt@gmail.com sa...

håkan: Det förstnämnda programmet är grymt. Vill man starta en blogg och har problem med vad den ska heta så får man hjälp där- Till exempel skulle en blogg kunna heta: kastrativt.