torsdag, november 06, 2008

Pågående projekt

Först och främst, grattis till min kollega Alexandra som har förlovat sig.

Nu till saken: Pumpan. Det är den som ligger i påsen till vänster på bilden här nedan. Den är ett pågående projekt (här är resten av posterna om den). Jag har stött på problem - den genererar småflugor i tusental.

Meningen är ju att jag ska fotografera dess ihopskrynkling (hur den ruttnar alternativt torkar ihop), men det går ju fan inte att vistas i närheten av den. Lösningen, som jag ser den, tycks vara att förvara pumpan i en papperspåse och sen ta ut vädra den på balkongen innan fotandet.



Mitt andra pågående projekt är att få en aloe vera att växa till sig. Jag plockade den från en större planta hos några jag känner, och det var för säkert två år sedan. Jag har väl tänkt att det kanske inte ska hända så mycket, men så hör jag av kompisar att deras aloer växer som ogräs, helt ohejdat. Vad gör jag för fel? Nu har jag planterat om den och ställt den i ljus.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

14 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Ställ den ljust, använd kaktus (så-) jord och vattna sparsamt. Ingen mylla och ingen näring, således.

WV slitt

jansson sa...

Må vara svårt att få den att växa, aloe veran alltså. Men det ska också vara svårt att ta dö på den. Men det har jag lyckats med....

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Med andra ord en jord som inte är för tät va? Inte mycket näring i den?

jansson: Haha, det har jag inte lyckats med i alla fall.

Anonym sa...

Hos mig skulle den ha dött för länge sedan.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Tur att den är hos mig då, och inte hos dig. ;-D

Peace in mind sa...

Varför vill du ha aloe vera? Har smakat sån juice, den var helt vidrig!

Satsa på att sätta en apelsinkärna i kruka istället...e ju åtminstone gott om det mot förmodan skulle ta sig:)

Anonym sa...

Aloe vera är suveränt om man råkar bränna sig, saften i bladen är rena dunderkuren!

Näringsfattig jord som ska torka ut ordentligt mellan vattningarna, till våren när dagarna blir längre och den "ska" växa ger du den vanlig näring för krukväkter - men bara hälften så mycket som rekommenderas för andra växter.

Alexandra Einerstam sa...

Hej kollega! Jag är förlovad redan, nu har jag friat och vi ska gifta oss när den nya lagen om äktenskap träder i kraft. Passar ändock på att tacka!

Anonym sa...

Aloe heter det visst bara.

Är inte förlovning vad som följer efter ett accepterat frieri? Kan man vara förlovad utan att ha bestämt att man så småningom ska gifta sig? (Sorry om det blev OT)

Anonym sa...

hej Johnny
Om pumpan i papperspåsen
den kommer helt säkert att mögla
där den ligger, och jag kan lova
att du kommer att märka det på lukten....
Det går några veckor och du har glömt den
och sen shit shit ! oooooneeej.
från Paola ( sätt den i torkskåpet kanske)

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: Aloe-bladen är fyllda med ett slags genomskinligt sekret man kan smörja in sig med.

mrarboc: Jag är emot näring till växter. De ska nöja sig med jord och vatten.

Alexandra: jag läste på Wikipedia att när man friar och får ja, först då är man förlovad, och det är man fram till bröllopet.

stationsvakt@gmail.com sa...

paola: Torkskåpet ... nä, jag vill att det ska vara en långsam process.

Pappa B sa...

Tjosan!
Vad blev det av pumpan i påsen? Gammal journalist/fotograf är alltid nyfiken. Kul blogg, hoppas jag får komma tillbaka
pappa B

stationsvakt@gmail.com sa...

SGM:
http://stationsvakt.blogspot.com/2008/11/nu-syns-mgel-p-insidan.html