tisdag, november 25, 2008

Smaklös placering

Antagligen funkar en kvällstidning på nätet som en blogg - att gamla nyheter pressas nedåt på sidan, för att ge plats åt färskare saker. Så funkar min blogg och även om jag skulle vilja ändra på saken skulle jag inte veta hur. Jag har inte den kunskapen.

Kvällstidningen på nätet däremot, har nog den kunskapen inom sig, och resurserna dessutom, att stuva om nyheterna som de vill. Ibland önskar jag att de gjorde bruk av det.



Någon har blivit av med sin son, och jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för dem just nu. Alldeles under den nyheten ligger rubriken: "Hur ska jag orka?" som handlar om tv-profilen Rikard Palms farhågor inför nattjobb. Även om Rikard Palm har det jobbigt just nu framstår hans vånda som ganska smaklös när den hamnar i anslutning till nyheten ovanför.

En tidning borde tänka på sånt här - hur nyheter ligger placerade mot varandra. Man gör liksom en jämförelse, och när man har gjort den tycker man inte bara att placeringen är smaklös, utan hela tidningen.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Peace in mind sa...

Ja inte bara på nätet framträder det här osmakliga draget. Även om den osorterade oreflekterade ordningen blir extra tydlig i nätformatet. Jag ogillar starkt deras "nyhetsrapportering" som vissa av gratistidningarna också verkar anamma. Men elda me dom de funkar...

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: De som har vedspisar och eldstäder kan elda me'rom. Vi andra får lägga dem som innersulor i stövlarna på vintern.

Elisabet. sa...

Håller med.

Det är rent osmakligt och väcker ens avsky mot kvällspressen, ja, det är ju oftast dom som har sånt här.

Och vare sig till innersulor eller till att elda med, duger kvällstidningarna, det är ju returrätt på dem, bevars.

(Men dylika tidningar säljer inte så bra numera, numera måste dom locka med dvd-filmer, kokböcker eller Svenska Klassiker.)

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: När jag tänker efter så har jag nog inte köpt en pappers-kvällstidning på säkert tio år.

Anonym sa...

Johnny och Elisabet (Höglund?):
det har jag. Med eller utan filmer och böcker.
:-) Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Det skulle, på tal om Höglund, vara kul om man kunde göra en generator där man stoppade in sin bild för att se hur man passade i hennes hår. :-)

Anonym sa...

Jag är diplomatisk. Gillar Elisabet som journalist.
Men vi kan ju ta Anna i Dansbandskampens jury...
Har inte hon MÄRKT att 70-talet är GONE??!!
:-D Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Å andra sidan är det ju rätt coolt att vara ganska ensam om en frisyr.