fredag, december 19, 2008

Proselyt

Andreas Ekström, kulturjournalist, skriver om Piratpartiet i Journalisten.se. Han säger:
Deras following, som såvitt jag kan bedöma huvudsakligen är proselyter (slå upp, gärna i en ordbok som skyddas av upphovsrätten!)
Anna Troberg ger Andreas Ekström många svar på tal, och angående proselyter säger hon:
Märkligt att Ekström beskyller Piratpartiet för att använda sig av hån i sin argumentation när han själv utgår från att vi är obildade puckon som inte vet vad “proselyt” betyder.
Men vad i helvete .. jag har ju hört namnet proselyt, och satt i rätt sammanhang kan jag till och med förstå det också. Men skulle någon fråga mig vad en proselyt är för något skulle jag få problem. Jag får helt enkelt besöka det icke vinstinriktade och med öppen källkod byggda uppslagsverket Wikipedia, och kolla upp saken:
Proselyt är en nyligen vunnen anhängare av en viss åsikt, oftast en trosuppfattning men även politisk. Resultat av värvning eller mission. Används oftast om personer som konverterat till judendomen.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

10 kommentarer:

Martin Klasch sa...

Personligen anser jag inte att man automatiskt utgör ett "obildat pucko" om man inte vet vad proselyt är. Det används såpass sällan. Om man däremot vet vad det betyder är man antagligen ett relativt bildat pucko eller opucko.

;)

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Med choklad och mjölk bildar man pucko.

Martin Klasch sa...

tihihi

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e. fniss, skrock.

Anonym sa...

Jag kände också bara igen ordet när jag såg det, och tänkte på en gammal Rock Steady-låt, The Israelites heter den väl, stämmer ju lite iof ;-)

Tror Piratpartiet kan göra succé i nästa val, tycka vad man vill om det.


catscan*: FULSO


(*ordverifiering)

stationsvakt@gmail.com sa...

RvS: Vem vet, kanske tre procent?

Anonym sa...

Har inte superkoll, men om dom får med sig kidsen, OCH en hel del mediamänniskor, så - en 5-6% minst.

Det kräver dock att dom inte verkar för bråkiga.

Jag håller mig dock till släkten; Kjell-Olof Feldt.

stationsvakt@gmail.com sa...

"RvS": "Jag håller mig dock till släkten" - Maffiafasoner. :-D

Anonym sa...

Asså, jag tänkte bara: Varå?
Inte 17 går man till sin upphovsrättsskyddade uppslagsbok och slår upp det, man går till fria Wikipedia! Att han bara föreslår uppslagsboken när han bashar pirater tyder på att han inte researchat ordentligt :)

Nu råkar jag veta vad proselyt betyder. Hoppas det gör mig opucko och inte ett bara bildat pucko...

(Varför låter alla chatchpas som könssjukdomar?)

stationsvakt@gmail.com sa...

Mumfi: "Varför låter alla chatchpas som könssjukdomar?" - Varför låter proselyter som något man kan ha växande på privata delar när man har drabbats av könssjukdomar? :-D