lördag, december 27, 2008

Rakad eller inte?

Här har vi en intressant fråga att fundera över. Jo, som jag nämnde så har jag tittat på Kampen om Colorado. Den sändes för över trettio år sedan, och trots att de antagligen nog hade ambitionen att skildra "indianer och vita" på ett modernt och naturtroget sätt så hängde nog det gamla Hopalong Cassidy/John Wayne-tänket kvar; människorna blev både mer stereotypa och städade än verklighetens förlagor.

Hade den filmats idag hade vi nog kommit närmare verkligheten, likt kontrasten mellan Spartacus och Gladiator. Men problemet kommer in här: Håret under indiankvinnans arm.



1978 var det rätt normalt (antar jag) att kvinnor hade hår under armarna, så att just denna indiankvinna (Clay Basket) hade det var nog ingen medveten verklighetsförankring. Däremot, om den hade filmats idag, då man ju vill verklighetsförankra, då är det inte alls säkert att håret hade funnits där; inga skådespelerskor är orakade, vad jag vet.

Så frågan är denna: Om Kampen om Colorado hade gjorts idag, hade indiankvinnan varit rakad under armarna eller ej?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

12 kommentarer:

Peace in mind sa...

Du är så modest, "inga skådespelerskor vad jag vet"...Men jag anar en liten hang up på Clay Basket, men bara en liten:)

Anonym sa...

Det kan jag förstå Pim. Som Anna Magnani kanske då som även hon var lite "orakad" i en del filmer.
Men ämnet upprör och ger en hel del reflektioner http://www.geocities.com/SoHo/Coffeehouse/7977/media/julia.html
http://www.chanlilian.net/2005/12/06/more-bulu-ketiak-armpit-hair-with-julia-roberts-and-drew-barrymore/

Tror nog att de rakar sig för filmerna för att de som betalar lönen vill ha det så. Men privat är det inte så noga.

Men läste någonstans att nu är det tydligen modernt bland oss män att raka oss lite överallt också.

Men det är väl modefolket som vill att alla skall se ut som barnungar.

Daniel sa...

Om HBO hade gjort serien idag hade hon mycket väl kunnat vara orakad. Men inte om något av de mer glättiga bolagen låg bakom det nej.

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: Bara en liten tillfällig. :-)

Urban: "modernt bland oss män att raka oss lite överallt" - fan, jag tycker det är jobbigt att hålla bara hakan rakad.

Terra: Tack, där har vi nog svaret på min fråga.

Anonym sa...

För mycket hår kring armhålor och kön signalerar nog "flata" på film idag. Paradoxalt eftersom det nog görs klart fler framträdande roller som är sympatiska bögar och lesbiska nu på 2000-talet än det gjorde på 70-talet.

Tony Curtis har f ö blåjeans i en viktig scne i Spartyacus sägs det. Filmen är full av roliga missar, men hans jeans har jag inte fångat upp, får titta efter nästa gång jag ser dvd'n. Hmmm, gladiatorerna är anmärknigsvärt välrakade också, tror nog inte att romarna lät dem raka sig varje dag på gladoiiatorskolan. Det hade varit farligt att dela ut en massa små knivar och man ville väl att de skulle se litet djuriska ut när de slogs...

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Å andra sidan har jag läst nånstans att just romarna var mycket för att raka sig.

Anonym sa...

Johnny: jo, men gladiatorerna var ju inga "riktiga" romare. Ja, Maximus då, men han är ett specialfall. Har intrycket att man kollade in dom här fäktande männen litet grann som häftiga främlingar...

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: Kanske har du rätt. Mäns kroppbehåring är inget ämne jag har dykt djupare in i. :-D

Anonym sa...

"En film med massor av hår på bröstet" stod det i svenska annonser för "Öar i strömmen", byggd på Hemingway, runt 1978. En ny version är visst på gång, men det hade knappast funkat att skriva så idag, eller?

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Antagligen kommer det inte att stå så. :-D

Anonym sa...

Det är ju lika normalt att ha hår under armarna nuförtiden också. Det är bara det att man låtsas som att man inte har det. Märkligt det där... Undrar om det har något med feromoner att göra..?

stationsvakt@gmail.com sa...

Ludmilla. Tar man bort håret tar man bort feromonerna också.