Motiven på gamla grekiska krukor och annat kan ibland vara ganska ekivoka och snuskiga. Jag prenumererar på en del arkeologi och/eller historiebloggar, och på en av dem fann jag nyss ett sånt motiv.
"Jomen ... det hölls på även på den tiden ..höhö", eller nåt i den stilen, är ju vad man tänker när man ser bilden.
Jamen det är ju självklart att det "hölls på" även då - annars skulle inte du kunna läsa detta, och jag inte kunna skriva det. Nästa grej man (eller åtminstone jag) tänker är ju att det är nåt oproportionerligt med bilden; hon ser väldigt lång ut i jämförelse med honom. Jag gav dem varsina tillfälliga och rätt slarviga skelett för att kolla.
Sedan ställde jag skeletten vertikalt som om de stod upp, och jämförde. Javisst, även om jag inte måttade särskilt noga eller så, så är det ju rätt uppenbart att mannen är en kortis.
Eller ÄR han det? Det kanske är hon som är stor och lång istället. Om man tänker på gamla grekiska myter och krukor så kommer man ju att tänka på Amasoner, och hon kanske är en sån. Ett par andra alternativ skulle ju kunna vara att mannen är mycket yngre än kvinnan (Oidipus och hans morsa), eller att konstnären inte var så noga med proportioner.
---
Läs även andra bloggares åsikter om greker, krukor, amasoner
27 kommentarer:
Oidipus?
Pseudo: Tack, bra tänkt. Tag lägger till den detaljen i posten.
Hon kanske var en han? Sånt var ju extra poppis där på den tiden.
Ullah: Tja, när du säger det så ...
Nej, ingen Oidipus (som förresten var vuxen när han blev sin mors make och troligen större än hon) utan faktiskt en en vanlig kort karl. Det är väl kul?
Glöm inte att den arme Oidipus rev ut sina ögon när han fick veta sanningen, att han mördat sin far och äktat sin mor, och gav sig ut på vägarna... där han väl går och våndas än
ab: Han irrade runt tills han mötte van Gogh. Tillsammans bildade de en vi-som-tar-bort-kroppsdelar-klubb. :-)
Jag håller med ab, killen är kort helt enkelt.
Bilden fick mig först helt felaktigt att lyckönska killen att han har tallrikskanten att stå på så att han kommer lite högre upp.
Vrider man däremot tallriken motsols så faller ju den reflektionen platt tyvärr.
Christina: Det kanske helt enkelt rör sig om en antik simtränare som (handgripligen) instruerar en antik simmartjej hur hon ska stå på startpallen.
Jojo ;)
Men hon tar ju spjärn med händerna där mot andra kanten...
Måste säga att de inte ångar av passion, precis. Det var kanske en kruka utgiven av grekiska Socialstyrelsen som ville undervisa i olika ställningar?
Christina: Jag har alltid tyckt att det är nåt suspekt över manliga tränare för damidrott. ;-D
Efter att ha sett ett program om pedofiler idag låter alternativet Oidipus makabert men det var lite dålig timing. Annars sägs väl storleken ha föga betydelse...
Nej, jag tror då definitivt det är två karlar. Man ser ju inga tuttar och långt hår kunde de väl ha på den tiden. Var inte kärleken mellan män den enda sanna kärleken enligt de gamla grekerna? (Eller har jag fått det om bakfoten kanske, är inte så bra på historia)
Nu är jag klar. Stribergskeramiken är snart på allas läppar!
Som läkare blir jag extra intresserad av den grekiska anatomin... Jag tycker att du borde gå till botten med detta.. det borde finnas någon studie om detta... ; )
För övrigt undrar jag varför du har så mycket reklam om bröstförstoring på din blogg. Eller är det bara jag som ser den? ; )
Tycker det ser ut som en kvinna, men vad är det som flyger där i luften? Hans huvudbonad?
...eller nä, är nog två killar.
Kristina af Knusselbo,
Nja? Kärleken mellan män den enda sanna kärleken??
Hrm! Så de "hälsade" bara på fruntimmerna mellan varven?!?
Men tydligen tillräckligt ofta för att släktet skulle fortleva...
:-) Molly Ginger.
KaK: Kärleken till sin egen blogg, är den enda sanna kärleken. :-)
Ludmilla: Du har sett rätt. Fan vet vars brösten kommer ifrån. Jag stör mig på den reklamen.
RvS: "Upp flyga orden - tanken stilla stå", heter det ju, så det kan ju vara nåt förfluget ord som flyger omkring.
Molly: Men detta ständiga gayandet kanske gjorde att de blev färre ändå, grekerna, för romarna tog ju över.
Nu har jag kikat en gång till, och jag tror det är en kvinna. Huvudbonaden och frisyren tyder på det, och så ser man ett bröst som tittar fram där framför armarna.
Grunkan i luften kan vara en lägel med vin! För det är nog ingen säckpipa.
ab: Eftersom vi inte vet vad det är som flyger så är det ett UFO.
Jag är dödligt imponerad över denna vakenhet och idoghet att ta reda på sakernas verkliga tillstånd. Men man ser ju att randvillkoren för utfyllnad i olika delar, och plats i cirkeln som utgör ramen för konstverket tarvar viss proportioner hos de olika deltagarna. De är alltså skalade i radiella koordinater. Enligt min hastigt påkomna uppfattning.
thebe: Jäkla matematiker. :-)
Jag måttade säkert helt åt helsike.
*skrattar*, ursäkta att jag kommer här och försöker hitta en radiell, förlåt rationell, förklaring till märkligheten ... jag antar att de gamla grekerna, eller romarna kanske, hade sina idéer om hur så'nt där skulle göras, i idévärlden liksom :-). Måttningen ser med ögonmått helt proportionerlig ut. :-)
thebe: Vem vet - krukan kanske var menad att ses från nån viss vinkel, såsom fallet Michelangelos David.
Nu blir jag matematik-imponerad - men om konstnären ville ha jämnstora figurer, skulle hon/han ju bara ha kunnat placera dem annorlunda?
Nej - jag tror vederbörande startade med antingen kvinnan eller mannen, och sedan upptäckte att jäklar, nu blir det för lite/för mycket plats kvar! Det är ju så det brukar gå till här i livet, eller hur? Konstnären var typen som skulle lösa korsord med kulspets, helt enkelt.
ab: Eller varför inte så enkelt som att: Konstnären gick igång på stora kvinnor.
Skicka en kommentar