torsdag, januari 15, 2009

Rumpnerven

SvD, Metro: SL ska på prov införa den amerikanska modellen av tunnelbaneinredning - den där sätena är placerade utefter vagnens långvägg och pekandes inåt (i motsats mot nu, då ju sätena pekar framåt och bakåt som på ett fjärrtåg). Nackdelen är ju förstås att det blir färre sittplatser, men jag kom att tänka på en fördel.

Jo, såhär är det för mig. Jag kan inte låta bli att ha knäna mot stolsryggen framför mig. Det är skönt, men antagligen ett förtret för den som sitter där. Förtretet för mig är att jag varenda gång jag kliver av tror att jag har tappat plånboken och blir tvungen att känna efter.

Det som händer är att plånboken, som sitter i bakfickan, nästan alltid pressar mot nån nerv, och det leder till att jag tappar rumpkänseln utan att egentligen märka det, då det sker smygande. När jag reser mig upp uppstår en slags tomhetskänsla därbak, och jag får för mig att jag har tappat plånboken.

Ungefär såhär risig ser jag ut på väg hem från jobbet.

En annan placering av sätena skulle bespara mig den oron jag alltid får, samt såklart bespara framförsittande passagerare mitt knägungande.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

18 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en utmärkt idé! SL har i alla år tvingat folk att sitta och glo på varandra och hur kul är det om man är morgonsur?
För övrigt bör man inte ha plånboken i bakfickan; dels pga stöldrisken, dels pga av att allt man har i den blir skevt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Jan E: Om man har den i innerfickan blir man ju hela tiden rädd att man har tappat den, eftersom den inte känns. Handväska går naturligtvis bort, och i framfickan är det ju så satans obekvämt. Så vad är alternativet?

Anonym sa...

En sådan där midjeväska ju!

Anonym sa...

En fördel är dock att det kan leda till bättre filmer/filmscener, a la NYC stil.

Snart i en Wallanderfilm nära dig!

np: CHIC_-_EVERYBODY_DANCE.mp3

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Ja det vore ju snyggt - en stomipåse av nylon i 80tals-design.

RvS: Ja det är ju helt klart mer new yorkigt.

jansson sa...

Exakt så!
Men jag brukar inte ha plånboken där bak. Men känslan är densamma ändå.

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson: Undras hur många pensionärspoäng det ger om man medtager egen sittkudde. :-)

jansson sa...

Ett göng borde det innebära. Menar du en sån här sittkudde med hål i mitten?

Anonym sa...

Johnny,
Medger att jag ofta går och känner att plånboken är kvar i innerfickan, men det känns ändå bättre än att ha en stor bulle på skinkan. Ett problem är förstås hur man gör på sommaren när man inte kan ha kavaj. Jag har inte kommit på nån bra lösning; det är fortf fjollstämpel på liten väska ;-)

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson: Ja kanske en sån. Det vore ju nåt. :-)

Jan E: Bäst att inte ha några pengar. man kan stjäla sin mat och tjuvåka. Då slipper man rumpproblem. :-)

Anonym sa...

Sådana stomipåsar borde finnas, dom här beiga jag använder är ju så tråkiga.

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Du kan limma dit några McDonalds-sugrör på dem. Sedan målar du påsarna rutiga. I själva bajsröret instalerar du en visselpipa. Och vips så har du en liten säckpipa.

Anonym sa...

Jag har ju 17 mil till närmaste McDonalds så det går ju inte. Undrar om det går att använda sådana där sugrör med chokladsmak dom har på Ica? Fast röda med hallonsmak kanske är mindre "tacky"?

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Det borde funka. :-)

Ludmilla sa...

Jag tror tyvärr inte att det handlar om plånboken utan om att du sitter för mycket! ; )

Dr Rosengren

stationsvakt@gmail.com sa...

Ludmilla: jag sitter verkligen jämt.

Gecko sa...

SJälv sitter jag alltid med knäna mot stolsryggen framför :\ Det ÄR skönt!

Anyways... Min plånbok har en kedja som sitter fast i bältet...! :D

stationsvakt@gmail.com sa...

Erik: Kedja är smart - om brallorna är så pass starka att de håller för'n.