torsdag, januari 29, 2009

Vilka artister är det?

Spotify ska ju som bekant rensa en del i sin katalog.
"...vissa låtar kommer att försvinna helt, eftersom de har levererats till Spotify utan att artisten bakom låten gett sitt godkännande."
Jag skulle vilja veta just vilka artister och bolag det handlar om. Vilka är det som inte vill finnas där? Jag vill veta bara, på samma sätt som det är intressant att ha reda på vilka artister och skapare av allehanda saker som ställer sig bakom IPRED.

Jag tänker inte börja hata dem eller göra ett enda dugg, men det är ändå bra att veta vad folk har för åsikter, sympatier och ståndpunkter så att man inte ställer någon på nån pidestal de inte riktigt förtjänar att stå på.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

14 kommentarer:

Anonym sa...

Så för att man inte godkänner att ett företag tjänar pengar på dina alster (Spotify säljer både abonnemang och reklamplatser och antagligen snart dyr och fin riktad reklam) utan varken lov eller pengar tillbaks till dig så ska man plockas ned från folks piedestaler? Shit, musikkonsumenter idag är helt jävla otroliga.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: Jag vet vad du menar ... men nu när jag ändå har en blogg måste jag ju få tillåta mig att sura lite, och till på köpet helt öppet. Fan, man har ju blivit bortskämd nu.

Anonym sa...

Det är de där bakåtsträvande och gammalmodiga skivbolagen som har bestämt detta ( inte artisterna )

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym 2: Kan vara så. Vissa artister kanske inte ens vet om sitt varande eller inte varande på Spotify. Det vore helt enkelt intressant att få veta vad de står.

Anonym sa...

Johnny: Jag vet vad jag du menar.. :)

Anonym2: Bloggar som Prylfeber säger skivbolagen, men enligt Spotifys egen blogg beror bortfallet både pga oklarheter med skivbolag (inga delar verkar ha ändrats dock) och pga artister som upptäckt att de funnits med i Spotifys bibliotek utan varken deal eller tillåtelse. Det är så lätt att säga att skivbolagen är bakåtsträvarna, men i det här fallet är det helt enkelt inte så (gah, vah, hör och häpna!).

Om den stora massan anser att det är OK av Spotify att tjäna pengar på att streama musik är det väl inte mer än rätt att skaparna av musiken också får det?

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym/tobbe: Jag vill lägga till att jag inte kommer att börja ogilla de artister som inte vill finnas på Spotify. Till exempel kommer jag att lyssna på B-52's lika mycket ändå, om de skulle försvinna därifrån. Men väljer de att finnas där så förtjänar de ett litet plus i kanten.

Anonym sa...

Jag har via Spotify upptäckt några bra artister som jag inte skulle upptäckt lika lätt annars, och det har redan lett till inköp som annars förmodligen inte skulle ha blivit av.

Anonym sa...

Anonym: Anonyma kommentatorer idag är helt jävla otroliga.

Hela poängen med Spotify är ju att artisterna FÅR pengar tillbaka, men det kanske du missade?

Anonym sa...

Är det inte samma problem som Youtube? Jag kan inte Spotify, men funkar det som Youtube där i princip vem som helst kan lägga upp vad som helst utan att cleara copyright? Och om jag typ lägger ut låtar från nån bootleg på Spotify - låtar som aldrig varit officiellt släppta i den versionen, det formatet - då har jag viss förståelse för att rättighetsinnehavarna blir arga.

wordver: hellist (listahelvete?) ;)

Anonym sa...

Metallica såklart...napster all over again...

John Eje Thelin sa...

King Crimson är helt försvunna från Spotify. Det är det enda jag märkt, men jag använder det ytterst sällan - mest för att skapa spellistor att skicka till folk.

Och artisterna får betalt efter antal spelningar av deras låtar - åtminstone teoretiskt, för det vet man ju bra DET brukar gå när pengarna ska gå via skivbolagens flottiga fingrar.

Det är mängder med artister som inte fått en spänn för iTunesförsäljning som skett för flera år sedan och av de miljoner dollar som RIAA dragit in skadestånd i fildelningsmål har inte en enda cent gått till nån artist.

Så nej, Magnus. Så funkar inte Spotify alls.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Och jag har genom Spotify fått ett intresse av appalackisk folkmusik.

mrarboc/magnus: Exakt hur det funkar med pröjs på spotify och youtube har jag faktiskt ingen aning om. kanske kunde någon blogga om det.

anonym : Som jag ser på saken är bortfallet av metallicka ingen katastrof ändå.

John: Som sagt, det skulle vara intressant om någon bloggade om hur det egentligen funkade med det där.

Staffan sa...

Jag skrev en sammanställning och de som försvunnit är bland annat Metallica, The Kristet Utseende, De Lyckliga Kompisarna, Radioaktiva räker, Definitivt 50 spänn-samlingarna, Charta 77, Dia Psalma, The Toy Dolls, Led Zeppelin, AC/DC, Dark Tranquillity, Asta Kask, U2 och Volbeat.
Flera av dom finns fortfarande på last.fm

stationsvakt@gmail.com sa...

Staffan: Bra att sammanställa sånt där. Nu skulle det vara intressant att se om det var de artisterna eller om det var deras skivbolag som ville bli bortplockade.