söndag, februari 08, 2009

Aquatic = Akvatisk

Ibland får jag för mig att jag gillar vissa ord, såna som har nån slags genklang i mig. Till exempel gillar jag det engelska ordet Aquatic. Vad tusan blir det på svenska? har jag frågat mig. Wikipedia ger ingen svensk översättning, men väl en liten hänvisning som ledde mig till att kolla upp saken hos nationalencyklopedin:
AKVATISK
akva´tisk, hörande till eller bildad i vatten. Akvatiska miljöer är lotiska (rinnande vatten), limniska (sötvattens-), brackvattens- och marina.
Så nu vet ni (om ni inte redan gjorde det): Aquatic = Akvatisk.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

aquatic (adjektiv) = vattenlevande

Daniel sa...

Precis som den anonyma kommentaren påpekar hör dessa begrepp till biologin. Geologer säger tex fluvial miljö om rinnande vatten.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym/terra: tack för att ni bidrar till det allmänna vetandet.