tisdag, februari 17, 2009

Guillou tycker

Om Guillous "Bloggarna kan aldrig få den riktiga makten" i Aftonbladet häromdagen kan man säkert säga mycket (vilket också har gjorts). Eftersom jag inte har nåt bättre för mig ska jag också tycka lite. Här är ett citat ur hans kolumn:
Det finns faktiskt kvalitetsbloggare också, även om de är en minoritet.
Jaha - och hur vet han det? Läser och följer Guillou verkligen tillräckligt många bloggar för att ha något fog för det påståendet? Som jag ser på saken bör man nog följa minst hundra bloggar och det över en längre tid för att över huvud taget kunna uttala sig. Och hur vet man vad som är kvalitet? Jag stör mig på när folk påstår saker utan att först skriva "Jag tycker" eller "Jag anser", vilket det ju i Guillous fall faktiskt handlar om. Okej, nästa grej ur kolummnen:
[...] i Aftonbladet och andra riktiga medier [...]
Riktiga? Söker man i till exempel Nationalencyklopedin på ordet medier eller läser om ordet massmedier så hittar åtminstone inte jag något om att bloggar skulle vara mindre "riktiga" än exempelvis Aftonbladet. Det är alltså upp till var och en att bedöma, såsom Guillou har gjort. Men man borde lägga till ett "Jag tycker", innan man tycker något, tycker jag.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om det stämmer, men jag har "hört" att Guillou inte läser e-post på datorn utan någon får skriva ut den på papper först.

Så hans åsikter om bloggar är inte mycket värda, och hans popularitet lär ju dö ut i takt med att de som var 25-35 då IB avslöjades gör det...

Daniel sa...

Han är bara en bitter journalist som inte riktigt kan acceptera att hans åsiktsmonopol och yrkesform journalisten är på behövligt utdöende.

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc/terra: Å andra sidan spelar jag honom nog rakt i händerna, eftersom han säkert bara är ute efter att provocera, och gottar sig antagligen åt att fok verkligen blir provocerade.

Anonym sa...

Johnny: Det kan man få bjuda på, vissa saker ska inte få stå oemotsagda även om det är uppenbara dumheter. Törs slå vad om att Terra håller med om det:-)

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: me too.

Anonym sa...

Äh,
den vanliga avunden mot Guillou!Jag gillar honom - sedan "s-t -r" jag i vad alla andra tycker.

Håller dock med dig, Johnny, vad gäller att inte sätta "Enligt min åsikt" och "Jag tycker si och så" framför en åsikt. Ofta stöter man på detta när folk ska "tycka till" om litteratur också.
T ex "Strindberg var en kvinnohatare" eller "Världens bästa författare är Charles Dickens".
M v h Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Egentligen anses det väl vara underförstått att "jag tycker" finns där, men åtminstone jag tog allt som stod i tidniongarnaa för sant för inte allför många år sedan.

Anonym sa...

Jag gillar också Guillou men jag tycker det är ganska uppenbart att gubben är rädd. Han skulle aldrig erkänna det förstås, men han är framstegsfientlig så det sprutar om det. Han tror att hans position som ordförande i journalistförbundet betyder att han måste försvara det gamla ("riktiga") sättet att driva journalistik med näbbar och klor.

Vilket jag nämner på min blogg...

Max

stationsvakt@gmail.com sa...

Max: Jag gillade hur du formulerade din post. :-)
Oc "gubben" är ju faktiskt inte bara framstegsfientlig, han kocketterar ju faktiskt med sitt bakåtsträvande.