tisdag, februari 17, 2009

TiltShift maker

Jag "lånade" en bild från Steffe som exempel här, han tar grymma bilder. Det var nämligen så att jag via sennbrink konsult hittade ett ställe där man kan "tilt-shifta" sina bilder utan att behöva blanda in photoshop eller liknande.

Om tilt-shift-foto kan man säga en hel del, men i min förenklade värld betyder det helt enkelt att man gör vissa områden på en bild suddiga, och andra områden skarpa, och på så vis skapar illusionen av att det är en leksaksvärld man ser - typ en sån man bygger upp kring sin gamla Märklin-järnväg.

Verktyget, som heter TiltShift maker, är ganska trubbigt. Det man gör är bara att man skapar ett vågrätt fält över bilden (man kan dock välja hur högt fältet ska vara), och allt utom det fältet blir suddigt. Så det hänger rätt mycket på själva bilden om illusionen ska bli lyckad. Bilden jag valde är antagligen inte helt ultimat, men så här blev det i alla fall.


---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

6 kommentarer:

Stefan Jansson sa...

Den var inte dålig. Jag testade tiltshiftmaker för ett tag sedan, men tänkte inte på att använda den här bilden, snyggt!

stationsvakt@gmail.com sa...

Steffe: Som sagt, det ställer ju vissa krav på bilden om det ska funka. Faktiskt, jag brukar inte lyckas speciellt bra i PS heller, eftersom jag aldrig kan bestämma mig för just vila delar som ska vara skarpa och suddiga. tack för lånet av bilden.

jansson sa...

Åh, kanontips! Som jag har joxat och trixat i PS för att få till detta, men aldrig riktigt lyckats. Nu har jag visserligen inte testat det här än heller, men jag ska. Verkar lovande.

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson: Ja hittar du bara en lämplig bild så ..

Unknown sa...

Tack för omnämningen. Ändra gärna "kunsult" till "konsult" (om du har tid)

stationsvakt@gmail.com sa...

Sennbrink: Ska bli.