lördag, mars 14, 2009

En missuppfattad bild

När man går igenom bilder på sin dator ser man dem ju för det mesta i ikon-storlek, snarare än i fullformat. Då kan det hända, om man nu inte har full koll på vad det är för motiv på dem, att man missuppfattar.

Den här bilden föreställer två personer som är vända från varandra. Det kanske är en mamma till vänster (eftersom hon har tofs) och hennes son till höger (eftersom han inte har nåt synligt hår och är kortare) som just har pratat med varandra och nu går åt motsatta håll. Ovanför dem skiner solen.



En mycket ovanlig bild för att vara en av mina, men som jag skummar igenom bilderna reflekterar jag inte vidare över saken, utan går till nästa. Sedan, när jag tar en närmare titt, ser jag ju att: Ja just det, det var ju när jag tog kort på en vattenpöl för att se om jag skulle se min spegelbild.

Jag fyllde i konturerna på den översta bilden med pensel för att du ska förstå vad jag menar. Bilden till vänster är den rätta, och varför jag behåller den förstår jag inte - kanske för att jag tror den föreställer något annat än den gör. Har DU några bilder som du brukar missuppfatta?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

10 kommentarer:

Tudor sa...

Jäkligt skoj. Det tog ett bra tag innan jag fattade att det var dina ben och skor.

stationsvakt@gmail.com sa...

Tudor: Samma här, jag fattade inte ens min egen bild.

Anonym sa...

Jag behåller nästan alla bider jag tar, just för att man senare kanske ser saker man först inte såg eller ser saker för att man missförstår.

Tyvärr så fotar jag inte så mycket, och det är ju orsaken till att jag kan behålla bilder som egentligen inte är något att ha...

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Det är bra att behålla bilder, som du säger. Nu för tiden är ju bilder så pass stora, så en misslyckad bild kan ju innehålla en detalj som man kan klippa ut.

Anonym sa...

Det tog ett tag innan det kopplade för mig, det var svårt att ställa om tanken!

Här har jag lite roliga vattendroppsbilder jag tagit som man ser tydliga motiv i :)

http://cattasbubbla.wordpress.com/2008/12/19/nya-vattenfigurer/

http://cattasbubbla.wordpress.com/2008/12/17/makro-damen/

stationsvakt@gmail.com sa...

catta: Haha - snoppen var ju klockren.

Anonym sa...

Ja visst var den ? Jag hade mani på att fota vatten ett tag och det är väldigt mycket märkliga figurer som dyker upp :)

stationsvakt@gmail.com sa...

catta: Det gäller att vara försiktig med kameran bara, så den inte blir blöt.

Leszek Bonikowski sa...

Det är ju vår statsminister och hans kära Filippa.

stationsvakt@gmail.com sa...

Lesz: Haha, ser inte Filippa lite manhaftig ut på just den här bilden? :-)