tisdag, mars 03, 2009

Utraderade skuggor

Utställning - Loretta Lux: Period: 28 februari 2009-17 maj 2009: Kulturhuset i Stockholm.



Jag läser om utställningen: "Det huvudsakliga motivet utgörs av barn i olika åldrar. De återges i noggrant koreograferade poser, med förstärkta ansiktsdrag och utraderade skuggor.". Jag har tjockat de två sista orden där, för det var de fick mig att fundera: 'Det är ju skuggorna som liksom skapar djupet i bilder, och om jag skulle lyckas ta bort dem hemma i mitt photoshop .. ja, det vore nåt att prova'.

Men vad händer om man tar bort skuggorna, alltså de riktigt svarta? 'Skulle man kunna ersätta dem tro; markera dem och fylla med något annat, nåt ljusare?' Hmmm.

Fast jag märker att jag tänker högt här, och det kanske inte bloggandet är till för.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , / hittade utställningen via.

4 kommentarer:

Peace in mind sa...

Att tänka högt lämpar sig väl bloggen utmärkt till. Om mörkret blir till ljus förlorar vi ju kontrasterna? JAG skulle aldrig vilja vara utan de där intressanta skuggorna under ögonen...

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: Skuggor är viktigt, men det kan vara kul att se hur det ser ut utan också.

Anonym sa...

Jag tänker högt: Det där är en måste-se-utställning!
Trumslagarpojken som även finns att se på hennes utställningsaffisch är rätt skrämmande, och ruggit bra.

stationsvakt@gmail.com sa...

paljettenq: Jag försökte efterlikna hennes bilder med photoshop igår; misslyckades kapitalt.