tisdag, april 21, 2009

Google Similar Images

Ibland finns behovet av att hitta en likadan, eller åtminstone en liknande, bild som den man har framför sig. Det kan till exempel vara så att man i en blogg ser en riktigt trevlig bild, men som bloggaren i fråga har förgyllt med en pratbubbla, till exempel. Man gillar bilden och vill ha den, men man klarar sig helt klart utan pratbubblan. Dessutom vore det ju finfint med en större och bättre upplöst variant, tänker man.

Hittills har jag, i viss mån, löst saken med en grej som heter TinEye. Ibland har det funkat fint och ibland sisådär; deras urval kanske inte är så stort som jag har önskat. Google däremot, de indexerar bilder så det står härliga till, och tänk om det kom en TinEye-variant för Google, det vore nåt.

Så bra då, att det nu finns en grej som heter Google Similar Images. Jag testade det, och skrev in ordet "croc" (fråga mig inte varför, det bara dök upp i huvudet). Och kolla här, under bilderna står det "Similar images". Jag valde en bild där en krokodil hoppar upp på en båt och tryckte på similar-länken.



Då fick jag upp sökresultatet - en massa liknande bilder i olika fasoner och storlekar. Bara för mig att plocka den jag gillade bäst. Bra grej alltså, Google Similar Images.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , / via

Inga kommentarer: