fredag, maj 15, 2009

Tyska bilder

Wikimedia Commons har fått en stor foto-donation från Deutschen Fotothek, läser jag. Detta är ingen nyhet eftersom det skedde i mars, men jag såg det nu. En tidigare bild-donation kom även från Bundesarchiv, så nu finns det ordentligt med tyska bilder för den som vill ha att plocka av. Roligast, enligt mig, är att söka bilder från olika år, och då särskilt de gamla fina färgbilderna från 60 och 70-talen:

- Images from the Deutsche Fotothek by year.
- Images from the German Federal Archive by year.

Tysk dam i sköna färger.
Sköna färger i den här bilden, eller hur?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 kommentarer:

Peace in mind sa...

Lite Goodbye Lenin-vibbar, gillar det gultonade fulsnygga...patinan. Skulle vilja stiga in där, känna dofterna och stämningarna. (O sedan fort som fasen hem igen:)

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: Man kanske ska passa sig för att kliva in i gamla världar, risken är att man fastnar och får sköna (men ändå så diskbänksrealistiska) färger. :-)

RvS sa...

Dundersnygg bild! Snyggt med blixten lite rakt på fast underifrån. Kanske en instamaticbild?

Finns fina filter-set till PS som heter Alien Skin Exposure. Där finns det nått hundratal olika filmer man kan simulera. Ett par av dom är riktigt bra.

...nu ska jag ser hur mina jeans jag nyss blekt i Klorin (i en plastpåse) tar sig....! Stone Wash!

stationsvakt@gmail.com sa...

RvS: Gamla Alien Skin ja, de var ju de första man hörde talas om när man hörde talas om ps, har jag för mig.

RvS sa...

Ja, det har funnits länge. Finns två bra i den serien, ett 70s-filter, Ektachrome 70s tror jag det heter, och ett som heter GAF (en gammal filmsort) som är perfa till dassiga mobilbilder.

stationsvakt@gmail.com sa...

RvS: Nu blev jag sugen på att snoka omkring på deviantart, där finns det en del hemkörda actions som är fina.

Mjömark sa...

Fick mig att tänka på Square America. Där kan jag spendera en hel del tid om jag inte har något viktigt för mig. Och oftast har jag inte det. Den här är en personlig favorit:

http://www.squareamerica.com/ds.htm

stationsvakt@gmail.com sa...

Mjömark: Tack, fina bilder.