tisdag, maj 26, 2009

Vad pysslade man med i Sverige på den tiden?

500 f.Kr.–Kr.f: "Förromersk järnålder".
Kr.f. - 375 e.Kr.: "Romersk järnålder".

Vad pysslade man med i Sverige på den tiden? Länkarna här ovan går till Wikipedia, men där står det inte mycket; mest allmäna funderingar och spekulationer, som det verkar.

Läser man om det som nere i Europa kallas "antiken" så finns det hur mycket som helst att hämta. Informationsmängden är nästan mer än man klarar av. Man kan ta del av gamla romares brevväxlingar, gamla grekers matematiska beräkningar och fan och hans moster ... men vad hände egentligen här?

En någorlunda tillförlitlig tidslinje över sveriges historia verkar börja typ 1000 år efter greken och romaren. Men folk har bott här längre än så - så vad pågick i Sverig låt säga omkring kristi födelse?

Hur klädde de sig? Hur bodde de? Hur såg deras vapen och redskap ut? Båtarna, hur såg de ut? Hur pratade de? Vad kallade de sig? Hur gamla blev de? Hur stor var barnadödligheten? Vad åt de? Och så vidare.

Det verkar inte finnas något bra ställe på nätet, i alla fall inte som jag har hittat. Kunskapen är utspridd här och där och det verkar inte finnas något riktigt samlingsställe.
---
Läs även andra bloggares åsikter om

7 kommentarer:

Maria sa...

Vi luffsade mest runt i varsitt björnskinn och grymtade, medan de gamla grekerna funderade på begreppet demokrati och romarna byggde snitsiga akvedukter... kulturskymning i källarhålan!

Daniel sa...

Maria: Faktum är att de enda som bar björnskinn med all säkerhet vid den här tiden var romerska härförare som härjade i Europa.

Det var knappast händelselöst eller outvecklat här, men det lite mitt emellan lite mer spännande tider för vår del, och att det inte finns så mycket skrivet om det är kanske inte jättekonstigt, eftersom skrivkonsten på den här tiden var rätt obefintlig här.

Omkring år noll är som jag ser det lite svårgreppbar tid för skandinavien, identitetslös. 500 fKr till 500 eKr är ganska grå.

Det är precis efter bronsåldern som var en tveklös "högkultur" iaf i sydskandinavien med resor till medelhavet och en orgie i guld och gravkultur... och precis innan , folkvandring, Vendel och vikingatid som också får ses som en framgångsrik tid.

stella sweden sa...

länk...http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_paleolitikum

Suvi sa...

Du har länken till förhistorisk tid överst på den sida du länkat till. Men jag håller med, jag vill också veta mer om hur man levde!

ab sa...

Tidsresor, säger jag bara - varför kan man inte ta en tur i tiden och titta efter? Vore väl kul att dimpa ner bredvid något stock- och grenhus just före maten en kväll och få se och höra allting.

stationsvakt@gmail.com sa...

Maria: Fast vi kanske också tänkte på demokrati medan vi lufsade? :-D

Terra: "Omkring år noll är som jag ser det lite svårgreppbar tid för skandinavien, identitetslös." - Exakt! Nån borde samla ihop all fakta om just den tiden och ställa ihop den.

Stella: tack. men för tidigt, för gammalt. jag vill mer åt år noll.

Suvi: men just år noll - typ femhundra före och några år framåt, vad gjorde man då?

ab: det gäller att inte fastna där bara. :-)

Maria sa...

Terra: Jodå... jag vet, jag har läst både det ena och det andra på universitetet... jag försökte mig bara på lite ironi...