fredag, juni 12, 2009

Återkommande karaktärer

Karaktären Plast förekommer i Nationalteatern-låtarna "Plast's Sång" och "Livet är en fest", och möjligen i fler. Cornelis Vreeswijk hade bland andra sin figur Polaren Pär. Evert Taube hade sin Rönnerdahl och säkert några till. Bellman hade ett helt galleri, mest känd är kanske Fredman. Om jag ska försöka komma på ett modernare exempel så är väl Hjärter dam någon som har förekommit i flera Lars Winnerbäck-texter, fast jag ska inte svära på't, för jag har ingen vidare koll på Winnerbäck.

Jag har förresten ingen jättekoll på återkommande karaktärer i olika musiktexter över huvud taget, men de ovanstående var ju ganska lätta att komma på. Det skulle vara intressant om fler kunde komma med andra exempel på låtfigurer. Kommer du på nån?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hjärter dam och fröken svår är två återkommande figurer hos Winnerbäck. Resten alla texter som sköljer över mig har jag svårare ett komma ihåg.

stationsvakt@gmail.com sa...

mammas1update: Fröken svår ja. Tack. Nu kom jag att tänka på ett par Bowiefigurer - Både major Tom och Ziggy Stardust har väl förekommit i minst två låtar var?

Håkan (hakke) sa...

Stefan Sundström har ett gäng karaktärer, med och utan hatt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Håkan: Det kan jag faktiskt tänka mig. Men utan att veta vilka så blir det svår-googlat, eftersom jag skulle behöva gå igenom alla texter. :-o

Anonym sa...

Möjligt att jag är fel på det men mina tankegångar går till måååånga som t ex

Bad Bad Leroy Brown :

http://www.youtube.com/watch?v=pqYkCJaBAyA

Brother Louie : (O.B.S.) Inte Modern Talking versionen.

http://www.youtube.com/watch?v=cl5mcWf5Qws

mfl mfl.

NetRunner

stationsvakt@gmail.com sa...

netrunner: Just de kan jag inte bedöma.