onsdag, juni 24, 2009

En individ

En 64-årig man har hittats död. Polisens presstalesman beskriver honom som: "En trasig individ", och menar då att: "Hans liv kantades med diverse brott och missbruk av narkotika och alkohol". Jag har aldrig gillat det där ordet - individ. Jag skulle själv inte vilja bli beskriven som en sådan. Ordet är klart avhumaniserande, tycker jag.
Individ, beteckning för en enskild person eller organism. Motsatsen är kollektiv./Wikipedia
Precis så. Att vara en individ är att stå utanför något - att inte tillhöra massan. Nå, jag ska inte lägga mig i vilka ord polisen väljer, men om de någon gång hittar mig död, då hoppas jag att de ser mig som en person.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt klart rätt.Individ är ett fult ord för en människa vilket får mig att tänka på filmen I Robot där en framtida intelligens (robot) strävade efter en bekräftelse på sin tillvaro som levande varelse.Något som jag i arbetet också kunnat studera allt för många gånger är hur kollosalt ensamma många personer är i ett samhälle där vi rangordnas i allt från utbildning till arbete och inkomst mm mm.Man kan ibland säga att vi förmodligen blev det som mänskligheten skulle gjort långt mycket mer för att undvika ... vi började klassificera varandra och sätta varandra i olika fack allt enligt en olustig bekvämlighetsfaktor för att kunna rangordna folk.Rent sjukt och ännu sjukare blir det ju mer jag tänker på det.

Spirit

stationsvakt@gmail.com sa...

spirit: Allt har ju blivit så induviduellt nu för tiden, till skillnad mot alla kollektiva lösningar förr. Kanske en bra utveckling, men förmidligen en som skapar "individer" av människor.