söndag, juli 05, 2009

Döden kikar fram

På väg hem från en grej fick jag för mig att inspektera Klarakyrkan, alldeles i närheten av centralstationen. På ett av sidoskeppen (om det nu heter så) såg jag ett litet galler i marknivå.

Klara kyrka

Ett ganska oansenligt hål i den tjocka muren var det, och gallret var rostigt. Jag kikade in men såg inget eftersom det var kolsvart därinne. Så jag halade fram kameran - tänkte att blixten nog skulle lysa upp.



Jodå, visst blev det upplyst.



Gamla (säkert en gång flotta) kistor huller om buller där i mörkret, och en av dem hade visst pajat i ena änden. Är det en dödskalle och en benknota man ser sticka ut där?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

40 kommentarer:

Suvi sa...

Nej, skojar du nu? Gud så makabert! Är det ingen som tar hand om kistorna ordentligt? Jag hoppas du skojar med oss nu för det där känns inte alls rätt.
(och vilket kvällstidningsscoop sen!)

stationsvakt@gmail.com sa...

Suvi: Skojar inte.

Elisabet. sa...

Visst ser det ut som ett kranium?

Jo, det tycker jag.

(Där gick jag förbi för några dagar sedan ., attans att man inte kom på att göra så där!)

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Du hade behövt en kamerablixt, eller en ficklampa.

Plastfarfar sa...

Haha. Ser jag inte alla tajders trummis Animal gestalta sig i kryptan?

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Jag brukar vara bra på sånt, men Animal ser jag inte.

Anonym sa...

Du måste rapportera till Expressen (t ex)!! Kräv att få vara fotograf. Skicka dit en journalist! Om du nu inte kan skriva själv...Bli "Freelance"!!
Kolla med historiker om hur gamla kistorna kan vara...
Nu bor jag inte där, annars skulle jag gärna ha hjälpt till, Johnny!
:-)
M v h Molly Ginger.
Spännande, vet ja!!

Plastfarfar sa...

Nähädu. Kolla då det här. Jag till och med ringade in plytet i fråga på din egen bild.

Monet sa...

Håller med alla andra! Du måste absolut kontakta medierna. Det där tål att följas upp verkligen.

Blev du inte skraj?

Anonym sa...

Antar att det där gallret är så tätt att man inte kan se in utan att göra som du. Undrar hur länge sedan det var någon som var in där (och städade)... om de hade vetat att det var besök på väg skulle de kanske ha fejat lite? :)

Anonym sa...

Förmodar att det är en form av förvaring för äldre kistor som av någon anledning inte blivit förbrukade / förstörda.Men visst , det ser egendomligt ut det kan jag ju hålla med om.Efter att ha studerat Plastfarfars bilder är jag däremot undrande till om inte fler huvuden kommer att rulla om detta kommer ut där det ser ut som mänskliga kvarlevor men det kan vara fråga om en synvilla.Tragiskt rent ut sagt där jag faktiskt blir både ledsen och bedrövad som tidigare kyrkogårdsarbetare och nu vårdarbetare.Finns det ingen skam överhuvudtaget bland folk längre med dessa döda människor.Ringer du inte en anmälan Stationsvakt så gör jag det.Denna gången blir det ingen serieruta för nu blev jag riktigt förbannad rent ut sagt.SKA MAN INTE ENS FÅ VILA I LUGN OCH RO SOM DÖD !? :/

NetRunner V2

Anonym sa...

Tog kontakt med en Präst i närområdet och förklarade vad jag sett.Bad dig att ta kontakt med antingen Klarakyrkan eller som jag själv ser det , myndigheterna för att bringa ordning i saken.I värsta fall kan det vara fel att visa bilderna på Nätet om de innehåller avlidna som ska var gravsatta.

NetRunner V2

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly/Monet: Äsch, det är väl inte så konstigt egentligen, när man tänker efter, att det ligger dödskallar och skräpar på ett sånt ställe. Fast det är klart, kistorna var ju så fina att de kunde kanske ställas upp och ordnas lite snyggare (samt dödskallen - om det var en sån - stoppas in igen.).

pf: NU ser jag. Bilden var helt enkelt för stor. Jag fick backa för att se. Bra spaning.

paljettenq: Typiskt, eller hur - oanmälda besök kommer alltid när man har det som värst ostädat.

netrunner: De som jobbar där är nog medvetna om saken, och det hela har nog blivit som man har det hemma - man skjuter upp saken i evigheter .... fast i det här fallet typ bokstavligen.

Lotten Bergman sa...

Whoaaaa! (Jag gör också så där och hoppas att se något spännande -- men det har hittills aldrig synts mer än damm och skräp.)

stationsvakt@gmail.com sa...

Lotten: Du kanske alltid är för sent ute - allt kanske har blivit till damm.

Larsson sa...

Synnerligen konstigt och udda mysterium men ändå ett sådant mysterium som intresserar Larsson. La upp en "blänkare" om detta på min egen blogg... Hoppas Du inte misstycker!

http://larsson-larssons.blogspot.com/2009/07/konstiga-saker-i-huvudstaden.html

stationsvakt@gmail.com sa...

Larsson: Närå, ingen misstycker om blänkare, utan tvärtom. Och närå, jag skojar inte.

stationsvakt@gmail.com sa...

Linda: jag var där när det var dag och soligt, så särskilt läskigt var det inte. Om jag hade varit där på natten däremot ...

Urban sa...

Du skulle skicka in den där bilden till Svenska Spels tävling också. De kunde ha den i en reklamkampanj.
”Du missar inga vinster med tipskortet, så du kan gott ligga kvar”

stationsvakt@gmail.com sa...

Urban: Fan vet om man ska skoja med de gamla döingarna - man kan bli hemsökt.

Anonym sa...

Hur kan kraniet trycka sig ut från kistan. För mig ser ut som en stenbit har ramlat ner från taket och fastnat där och skadat kistan samtidigt.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Mycket möjligt att du har helt rätt i det. man ser ju som sagt det man vill se, och jag ville nog se en dödskalle. .-)

Anonym sa...

Otroligt spännande! Du MÅSTE kontakta kyrkan och få en förklaring. Och sedan MÅSTE du berätta för oss alla bloggläsare. /K

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Äsch, dödskallar är ju egentligen inte så dramatiska, åtminstone inte under en kyrka.

Anonym sa...

Hade jag trott på dig hade jag tagit med kameran idag, var ju faktiskt och promenerade där i väntan på min läkartid.

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Det ÄR sant!!

Anonym sa...

Men jag trodde inte på dig när jag hade chansen.

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Nå, sakerna såg ju ut att inte ha flyttats på på långa tider, så de ligger nog kvar ett tag till.

Anonym sa...

Frågan är väl snarare när jag kommer at vara i närketen av kyrkan för att själv kunna ta bilder. Nu har jag varit till Fjollträsk 3 ggr på ett par månader, men före det hade jag väl inte varit där på 7-8 år...

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Tja, fjollträsk lär ju inte springa iväg.

Daniel G sa...

Häftigt, vore kul att få somsagt höra historian bakom vilka som ligger där, tycker dock inte att det är särskilt konstigt, många kyrkor i stockholm som har "dolda" förvaringsutrymmen där det ligger kistor med lite finare folk i, och inte gräver man upp dom årligen för tillsyn och skötsel, märkligt dock med hålet. Tror inte direkt att det här är något tidningarna skulle bry sig om om jag ska vara ärlig.

stationsvakt@gmail.com sa...

Daniel G: Nä, inget intresse från tidningarna - och varför skulle det egentligen vara det? jag mailade emellertid Aftonbladet, men jag fick inte ens nåt svar. :-)

Herr Marchi sa...

Finns en dokumentär "Med Kameran Som Tröst" eller om det var "Mormor, Hitler och jag" av konstnären Carl-Johan De Geer där han rotar i en gammal gravkammare som tillhör hans släkt, med kistor osv. Tror det är Maria Kyrka på söder..

stationsvakt@gmail.com sa...

Herr Marchi: Jag gillar De Geer, men jag har inte sett de filmerna. Det kanske jag borde, för jag var vid maria kyrka och spande efter lämpliga hål, men hittade inga.

Anonym sa...

Tänkte detta kunde intresserad dig, från dagens SvD:
http://i33.tinypic.com/11wgb4h.jpg

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Åh! Tack.

ab sa...

Mailade du svd också? ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

ab: Nix, bara aftonbladet.

carljohan sa...

Filmen som nämns av herr Marchi heter "Stockholmssyndromet, en kortfilm. I filmen finns en krypta med kistor och kranier som är förbluffade lik den i Klara kyrka. Men min krypta byggde jag själv i min primitiva filmateljé. Kraniet som sägs vara min faders är en gipsavgjutning. Scenen är en parodi på Shakespeares Hamlet. Filmen finns som extramaterial på DVD:n "Med kameran som tröst, del 2".
Hälsningar
Carl Johan De Geer

stationsvakt@gmail.com sa...

Carl Johan De Geer: Då ska jag se till att se den filmen!