tisdag, september 01, 2009

Ett datums olika motpoler

Idag är det sjuttio år sedan andra världskriget bröt ut. När jag läser om olika "jubileum" händer det att jag går till Wikipedia och kollar upp vad som för övrigt har hänt i historien just det aktuella datumet. Olika länder uppmärksammar olika händelser. Jag kollade på italienska Wikipedia vilka saker som har hänt den första september genom tiderna, och detta hittade jag:
5509 a.C. - inizia l'anno 1 del calendario bizantino. Secondo la tradizione bizantina questa è la data della creazione del mondo.
Eftersom jag inte kan italienska blev jag tvungen att gå till Google translate och översätta texten:
5.509 f.Kr. - Start för år 1 i talet. Enligt den bysantinska traditionen, är datumet för världens skapelse.
Så det var ju faktiskt lite ironiskt det här, att samma datum som världen skapades, så nästan förstördes den.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: