onsdag, oktober 28, 2009

"Hitta liknande" inplanterad i Googles bildsök

"Today, we're happy to announce that Similar Images is graduating from Google Labs and becoming a permanent feature in Google Images."
(Läs vidare på Official Google Blog)

Jag vet inte om jag har nämnt det, men jag älskar verkligen bildsökningstjänster i allmänhet, och smarta bildsökningstjänster i synnerhet. Och nu är alltså "hitta liknande-funktionen" inplanterad i Googles vanliga bildsök.

Så här kan det funka: Jag sökte efter bilder på koreas armé. Hittade en bild där kvinnliga soldater marscherade. Under den bilden stod det "Similar images" ("Hitta liknande bilder" på svenska Google). Jag tryckte på den, och bland annat en bild på solbadande kvinnor dök upp.



Vilka algoritmer det handlar om vet jag inte, men jag kan tänka mig att färgen på koreanskans ben, och dess vinkel, på nåt vis liknade solbaderskornas. Hur det än funkar så verkar det funka.

En annan tjänst i samma fason är MUFIN, och vill man hitta bilder som inte bara är liknande, utan är kopior, ja då kör man med TinEye.
---
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: