tisdag, oktober 13, 2009

Trädens hemliga liv

När jag såg "begust"s bild på skogsblottaren kom jag att tänka på bloggträffen häromdagen. Jag satt med ryggen mot det mörka och regnvåta mariatorget. Tjejerna satt framför mig, och såg därmed ut mot nämnda plats. Plötsligt började de hojta, skratta och peka.

Jag vände mig om och fattade ingenting, så de pekade lite noggrannare. Det visade sig vara ett träd de såg, ett träd med en stor vertikal spricka. När träd får sår försöker de läka sig genom att bygga på med mer trädmaterial, och läkningen i detta fall resulterade i att sprickan blev ganska vaginaliknande.

'Ha, det var väl ingenting!' hävdade jag. 'För några år sedan tog jag en serie foton på liknande träd, och mina var mycket, mycket snuskigare.' Så nu när jag såg Bengts bild kom jag på att jag skulle leta reda på mina gamla bilder. De låg på flickr, och eftersom jag bara har ett gratiskonto var de inte lätthittade. Jag fick googla, och hittade åtminstone två.



Hmm, de var ju inte så snuskiga (om nu träd kan vara det) som jag hade för mig. Men när jag tog bilderna, för flera år sedan minns jag att jag tänkte: 'Fan, det är alltså så här enter förökar sig.'

Nå, när jag ändå var inne på flickr så fick jag för mig att där, där finns det nog många liknande bilder. Det gjorde det, och denna flickr-grupp tar med svampar också.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: