onsdag, november 25, 2009

Vattenfynd

Min sjö - eller snarare den sjö som jag bor i närheten av - är trevlig på alla möjliga vis. 38 miljoner kubikmeter vatten rymmer den, och dess största djup är dryga 15 meter. Drevviken heter den. Abborrar, gäddor och liknande fiskar trivs där, och det gör badande människor också, fast mest på sommarn.

Så jag ska inte klaga. Det är en vanlig, trevlig sjö bland tusentals andra liknande i Sverige. Men något hav är det inte. Vilket är synd, kan jag tänka ibland. Det mest ovanliga jag har hittat i Drevviken var en Ranatra Linearis. Spännande, förvisso, men inte särskilt exotiskt.

Då är det annat för de som bor vid sydsvenska vatten. Där kan man råka på både det ena och det andra. I sydsvenskan idag läste jag om ett par kompisar som i närheten av Barsebäck gjorde en blek-köttig på stranden uppspolad upptäckt: En klumpfisk.

Och ännu intressantare är länken nertill på artikeln: Sällsynta gäster i sydsvenska vatten.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Matildas fikarum sa...

Som barn tog jag mitt första dopp i Drevviken. Jag minns ingenting från våra besök där, men har gulnade bilder i fotoalbumet.

stationsvakt@gmail.com sa...

Matildas fikarum: Ah! gulnade bilder. In i scannern med dem.