onsdag, december 16, 2009

Russinen ur kakan: The Sensual Shoes

De fem första skivorna (eller album då) Kate Bush gjorde var grymma, och ett par av dessa kan med fog kallas för mästerverk. Hennes senaste skiva, en dubbel, kom 2005 och var en återkomst efter 12 år. Den är faktiskt helt okej för någon som har varit borta så länge, och som närmar sig 50-strecket. Men mellan de fem första och den sista har vi skivorna "The Sensual World" och "The Red Shoes". Jag har aldrig gillat dem. Eller rättare - jag har egentligen aldrig gett dem någon chans. På nåt vis har de känts jämntjocka, ointressanta och grötiga.

Men nu, de senaste dagarna, har jag försökt att lyssna in mig på dem. De är verkligen långt ifrån helgjutna. Men ändå, det finns faktiskt några guldkorn att vaska fram ur dem, och det har jag gjort. Jag har tagit fyra låtar från den ena skivan och två från den andra, och på det viset fått fram en ganska kort, men ändå helt acceptabel Kate Bush-skiva. Så här blev den.


The Sensual World (The Sensual World)


Deeper Understanding (The Sensual World)


Rocket's Tail (The Sensual World)


This Womans Work (The Sensual World)


Eat the Music (The Red Shoes)


Moments Of Pleasure (The Red Shoes)

---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kate Bush är grymt bra. Och hon inte bara närmar sig 50-strecket, hon passerade det för 1½ år sedan.

Hasse

stationsvakt@gmail.com sa...

Hasse: Men när förra skivan kom var hon bara 47.

Anonym sa...

Ahhh, just det, alldeles riktigt. Jag skulle nog ha läst lite noggrannare! :-/

Hasse

stationsvakt@gmail.com sa...

Hasse. Det gör inget. Här har du förresten filmen som hör ihop med "the red shoes": "The Line, the Cross and the Curve".