torsdag, december 10, 2009

Så hittar jag mina soundtracks

När jag lägger upp filmer på youtube brukar jag försöka att använda musik som det inte blir nåt upphovsrätts-tjafs om. Ett tips, från mig till dig, är att ladda ner riktigt gamla filmer från till exempel youtube eller google video, och konvertera om musiken på dessa till mp3 och sen lägga den på dina egna filmer. Så brukar jag göra.

Verktyg att använda till detta finns det många av. Till exempel kan man använda flvto.com. till att göra om videon till mp3, bara genom ett par knapptryckningar. Vill man sedan trimma till musiken lite, klippa i den och sådär, ja då kör man med Audacity. Audacity är ett gratisprogram som är busenkelt och som väl bör finnas i var mans dator.

Ja, så jag strövar omkring på youtube och leta efter bra-att-ha-musik. Jag brukar snubbla över både det ena och det andra. Det mesta passar inte som filmmusik, men kanske till annat. Den här, som jag hittade nyss, tror jag fan ska bli min nya ringsignal.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 kommentarer:

Bengt sa...

Bara för att någon tidigare brutit mot lagen betyder det inte att du ska göra samma sak...

http://ccmixter.org/

stationsvakt@gmail.com sa...

Bengt: Fast det jag närmast tänkte på var musiken till gammalt public domain.

Bengt sa...

aha... 70 år efter upphovsmannens död är det Public domain...inte annars... enligt svensk lag...

stationsvakt@gmail.com sa...

Bengt: Många gamla 50-talsfilmer (av b och c-slaget) är klassade som public domain, och då antar jag att originalmusiken i dem också är det.

Henrik Sundström sa...

Tack för ett intressant och nyttjigt inlägg.

stationsvakt@gmail.com sa...

HS: Tack själv, för alla kommentarer. :-)

youtube to mp3 converter sa...

jag gillar den artikeln.